El Servei Català de Trànsit (SCT), en coordinació amb les policies locals de tot el país, impulsa aquesta setmana una nova campanya preventiva per reforçar la seguretat viària als entorns escolars. A Mataró, la Policia Local s’hi ha afegit amb dispositius especials per reduir el risc d’accidents i millorar la mobilitat en les hores punta d’entrada i sortida dels centres educatius.
Es tracta de la dissetena campanya preventiva i integral de les policies de trànsit de Catalunya que l’SCT promou aquest 2025. L’objectiu és incidir en les conductes de risc més habituals i conscienciar les famílies i la comunitat educativa sobre la importància de respectar les normes de circulació en aquests espais sensibles. Durant aquests dies, els agents intensifiquen els controls als voltants de les escoles per garantir la seguretat viària i la convivència.
La iniciativa se centra en tres grans eixos: evitar estacionaments indeguts que posin en risc la seguretat dels infants i la fluïdesa del trànsit, comprovar l’ús correcte del cinturó i dels sistemes de retenció infantil, i controlar les infraccions comeses per patinets elèctrics, bicicletes i motocicletes a les portes de les escoles.
Control de trànsit de Policia Local i Mossos a la Via Europa de Mataró. Foto: Policia Local
Una problemàtica habitual a Mataró
A la capital del Maresme, els embussos i aparcaments irregulars a les hores d’entrada i sortida de les escoles són una imatge recurrent. Moltes famílies opten per portar els fills en cotxe, cosa que genera aglomeracions, cotxes estacionats en doble fila, sobre les voreres o fins i tot en carrers destinats als vianants.
En els darrers anys, l’Ajuntament ha impulsat diverses actuacions urbanístiques per facilitar la seguretat viària i l’accessibilitat als entorns educatius. L’any 2020, per exemple, es van ampliar voreres a un total de 9 centres escolars per millorar la seguretat dels alumnes en les hores punta.
La proposta del “Petó i adéu”
De cara al futur, la ciutat també estudia implementar les anomenades zones de Petó i adéu. Es tracta d’espais d’estacionament temporal —d’entre 2 i 5 minuts— que funcionen de manera similar a una parada de taxi: s’arriba, els infants baixen del vehicle i el cotxe marxa.
Mataró estudiarà implementar la 'Zona de petó i adéu'
La mesura es va aprovar al Ple municipal d’abril de 2024 a proposta d’ERC, amb el suport de la resta de grups excepte la CUP, que es va abstenir. La idea és que la Policia Local supervisi aquests espais per garantir-ne el bon funcionament.
Municipis com Sabadell, L’Hospitalet de Llobregat o Canet de Mar ja han implantat amb èxit aquesta fórmula, que busca reduir els col·lapses viaris i reforçar la seguretat dels escolars. A Mataró, el consistori es va comprometre a fer un estudi i a treballar amb les direccions dels centres i les associacions de famílies per posar en marxa una prova pilot en el curs 2025-2026, quelcom que per ara encara no s'ha implementat.[banner-AMP_5]
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta