Lamine Yamal continua fent visible el seu barri de Rocafonda natal a escala internacional. No tan sols amb les seves celebracions i l’icònic gest del “304”, sinó també en entrevistes, rodes de premsa i, ara, en campanyes publicitàries d’abast global. La darrera mostra n’és el nou anunci de la marca de begudes isotòniques Powerade, encapçalada pel jove talent del Barça i centrada al 100% en el barri on va créixer. Com a escenari, el grafiti del Parc de Rocafonda creat ara fa més d'una dècada per un artista urbà mataroní, Toni Salazar.
El grafiti és al mur del parc on Lamine hi va "deixar la por" de petit
La peça central de la campanya és el vídeo The 304, que fa referència directa, com Yamal ha fet saber a tot el món, al codi postal de Rocafonda. En ell, el mataroní reflexiona abans d’un partit i es connecta amb la seva força interior imaginant-se sobre el mur del parc de Rocafonda, un espai clau en la seva infantesa i adolescència “La por la vaig deixar al parc de Rocafonda”, va dir fa uns dies, en ser preguntat sobre el temor que presumptament li podia generar els grans partits.
"Torno al grafiti que explica la nostra història" diu Lamine
En l'anunci, assegut sobre el mur i el seu grafiti, Lamine Yamal diu: "A on vaig en els moments abans d'un gran moment? A casa, torno a Rocafonda, a Mataró, on tot va començar. Al ciment, al camp, al grafiti que explica la nostra història; a la perruqueria on em posaven a punt cada dia de partit, a l'estació que em portava en tren cada dia a Barcelona". I rebla: "On trobaré la meva força?" i es respon a sí mateix fent l'arxifamós signe del 304.
El grafiti d'un artista urbà mataroní
El grafiti que apareix al mur és obra de Toni Salazar, artista urbà de Mataró. La marca Powerade, que ha apostat per aquesta imatge per dotar de força visual i narrativa la connexió de Lamine amb els seus orígens, ha abonat a Salazar els drets d’autor per l’ús de la seva obra, reconeixent així el valor artístic i cultural del mural.
Creant el mural l'any 2013
Salazar, nascut a Mataró fa 42 anys i criat al carrer Pablo Picasso del barri de Rocafonda, es mostra "superagraït" pel ressò que ha tingut ara un mural seu que des del 2013 decora el Parc de Rocafonda. "No m'esperava pas res d'això per un grafiti que vaig fer fa tants anys i que he demanat tres vegades per poder-lo renovar”, explica. “M'encanta com a l'anunci diu que 'aquest grafiti defineix la nostra història'; em deixa boig veure’l així!"[banner-AMP_5]
Salazar és rocafondí de cor, criat a una de les artèries del barri
Salazar porta més de 25 anys dedicant-se al grafiti i també al tatuatge, i els seus treballs es poden veure a Instagram i Facebook. A més, ajuda al negoci familiar: “Treballo a la pizzeria del meu pare, faig persianes, habitacions... Sóc aprenent de tot i mestre de res”, diu entre rialles. Ara, però, veu una oportunitat d’impulsar la seva carrera: “L’empenta que m’ha donat aquest anunci m’anima a treure alguna samarreta que ja tinc dissenyada”.[banner-AMP_6]
Un dels seus darrers projectes en forma de samarreta
Amb orgull, reivindica el seu barri: “Ara Rocafonda és més conegut que Mataró. Sembla que Rocafonda sigui la ciutat i Mataró el barri”, afirma. I no amaga els seus orígens dins el món del grafiti: “Jo he estat un grafiter i no sempre he fet murals legals. Encara en faig alguna façana, a zones que solen estar deshabitades, això sí, amb més miraments”.[banner-AMP_7]
"Molt abans que es fes conegut jo ja pintava '304' als trens"
L’artista recorda amb afecte l’inici del mural ara mediàtic: “Es van posar en contacte amb mi des del Casal de Joves de Rocafonda, l'any 2013. Em van oferir fer un curs amb 30 nens. Vaja xivarri, tant nen amb esprai! Però va ser molt especial. Una part del colorit del mural el van fer ells. Econòmicament no va ser gaire, però va ser una experiència molt xula”.[banner-AMP_8]
Toni Salazar, que com a molts artistes urbans, li agrada "mantenir un cert anonimat"
Per Salazar, el número 304, que identifica Rocafonda, ha estat sempre un símbol: “Abans que en Lamine Yamal fes el gest amb els dits, jo ja feia gargots amb el 304 als trens”. Per això avança que prepara una edició limitada de samarretes amb aquest símbol. “Jo sóc de la Pablo Picasso, Rocafondí al 100%”, conclou amb orgull.[banner-AMP_9]
El Parc de Rocafonda amb el grafiti de fons
Un grafiti que ja forma part de l'imaginari col·lectiu
Amb aquesta acció, Powerade referma el missatge central de la seva campanya: la importància de les pauses per preparar-se, concentrar-se i rendir al màxim. En paraules del mateix Lamine: “En el meu cas, això significa connectar amb les meves arrels a Rocafonda, que és el que em dona la força per sortir al camp i donar-ho tot”.[banner-AMP_10]
El mural del parc, símbol del barri i ara també de la projecció global d’un dels futbolistes amb més present i futur del món, passa a formar part de l’imaginari col·lectiu a través de la campanya de Powerade. De nou Lamine Yamal mostra que Rocafonda continua sent la seva font d’inspiració i que mai oblida d’on ve.[banner-AMP_11]