Malgrat la complicada conjuntura econòmica, hi ha empreses que funcionen vent en popa, fins i tot en els sectors més perjudicats per la crisi. En la majoria de casos, ja siguin pymes acabades de néixer o empreses de llarg recorregut, han apostat per la innovació, per les noves tecnologies, però també per nous mercats i nous procediments de treball. En rescatem sis exemples que treballen des de la capital del Maresme.
Hallotex
Empresa tèxtil fundada l’any 1991, que confecciona peça acabada per a la gran distribució, amb clients com el gegant Inditex. S’ha aliat amb un competidor directe, la firma Happy Punt (també mataronina), per crear una fàbrica d’estampació pròpia al Marroc. “En l’àmbit del disseny som competidors al 100%, però no en el procés productiu, per això hem col·laborat”, explica Marta Bonareu, protaveu de Hallotex, que recorda que les aliances “mai han estat el punt fort” en el sector tèxtil. El proper pas serà crear una fàbrica de tint, també conjuntament, al país nord-africà. Hallotex també destaca per haver creat un software propi de seguiment de producció, amb el qual es comuniquen amb els seus clients per comentar a l’instant les propostes, dissenys, dibuixos i tendències que els presenten.
ConectaInnova
Una plataforma web 2.0, sorgida ara fa un any i mig de la Incubadora de Mataró, que fa d’intermediació entre les empreses i la comunitat científica per a resoldre projectes d’I D. “Quan una empresa necessita desenvolupar un projecte o un producte determinat, publiquen una demanda a través nostre i els experts li fan arribar propostes per tirar-lo endavant”, explica David Ràfols, director de ConectaInnova. L’empresa compta amb més de 1.600 enginyers i científics associats, i és la primera a tot Europa que engega un projecte com aquest des de l’àmbit privat. Els impulsors de ConectaInnova van detectar que la necessitat de connexió entre el món empresarial i científic era patent, “però els mecanismes existents no eren prou eficaços”, diu Ràfols.
Blaucom
Aquesta jove empresa ha desenvolupat una línia de màrketing per bluetooth, que permet enviar continguts (imatges, mp3, aplicacions java) gratuïtament per ser reproduïts per dispositiu mòbils. Publicitat per una festa, un catàleg de productes, informació turística, recull d’informacions diverses, per consultar principalment des del mòbil. “Avui en dia tothom en té, i la pressió social fa que la majoria tinguin models de darrera generació”, explica Jordi Clopés, gerent de l’empresa, que defineix Blaucom com “el partner tecnològic d’empreses de publicitat, que entenen de màrketing però no tant de tecnologia”.
Tinytronic
Firma tecnològica que ofereix productes destinats al control i la localització de persones, animals i objectes, i a la transmissió de dades (telemetria). Utilitzen de tecnologies estàndards com el GPS o la cel·lular, però també amb una tecnologia patentada per ells que anomenen LRT3. “Destaquem especialment en la localització d’objectes en entorns locals, amb distàncies màximes d’uns 50 kilòmetres”, comenta Andreu López, director general de l’empresa. El camp que estan explotant més en l’actualitat és la fauna, amb transmissors per localitzar els gossos de caça o per fer seguiment d’exemplars d’espècies en extinció, tot i que treballen en àmbits i amb clients molt variats, entre ells l’OTAN.
Cinealacarta.com
Portal web que segueix el model tradicional de videoclub i que ofereix les pel·lícules, previ pagament, per sistema streaming (similar al youtube, en el sentit que no cal descarregar cap fitxer). Compta amb un catàleg de 320 títols, sempre disponibles, i treballen amb productores i distribuidores com Filmax, Aurum, Manga Films o Cromosoma. Amb menys d’un any d’existència, a cinealacarta.com li queda “molt camí per recórrer”, tal i com reconeix el seu gerent, Arnau Campanà. “Hem rebut una bona resposta per part de la gent, però costa tirar endavant en un mercat en què la pirateria està tan establerta”, afirma.
The Cocktail Analysis
Empresa creada per tres socis, dos d’ells de Madrid i el tercer, Víctor A. Gil, a Mataró. La seva principal línia de treball és el ‘coolhunting’, bàsicament investigació de mercat “amb una actitud diferent”, com diu Gil. Enlloc de preguntar als consumidors, observen el seu comportament, els seus paràmetres en l’àmbit del consum, de cara a detectar tendències. “Rastregem i monitoritzem els seus gustos, el seu comportament al punt de venta o davant la publicitat, i en fem informes per als nostres clients perquè siguin conscients de quines tendències hi ha en diferents àmbits de consum”. BBVA, Movistar, Vodafone o Red Bull es troben entre els seus clients.
Hallotex
Empresa tèxtil fundada l’any 1991, que confecciona peça acabada per a la gran distribució, amb clients com el gegant Inditex. S’ha aliat amb un competidor directe, la firma Happy Punt (també mataronina), per crear una fàbrica d’estampació pròpia al Marroc. “En l’àmbit del disseny som competidors al 100%, però no en el procés productiu, per això hem col·laborat”, explica Marta Bonareu, protaveu de Hallotex, que recorda que les aliances “mai han estat el punt fort” en el sector tèxtil. El proper pas serà crear una fàbrica de tint, també conjuntament, al país nord-africà. Hallotex també destaca per haver creat un software propi de seguiment de producció, amb el qual es comuniquen amb els seus clients per comentar a l’instant les propostes, dissenys, dibuixos i tendències que els presenten.
ConectaInnova
Una plataforma web 2.0, sorgida ara fa un any i mig de la Incubadora de Mataró, que fa d’intermediació entre les empreses i la comunitat científica per a resoldre projectes d’I D. “Quan una empresa necessita desenvolupar un projecte o un producte determinat, publiquen una demanda a través nostre i els experts li fan arribar propostes per tirar-lo endavant”, explica David Ràfols, director de ConectaInnova. L’empresa compta amb més de 1.600 enginyers i científics associats, i és la primera a tot Europa que engega un projecte com aquest des de l’àmbit privat. Els impulsors de ConectaInnova van detectar que la necessitat de connexió entre el món empresarial i científic era patent, “però els mecanismes existents no eren prou eficaços”, diu Ràfols.
Blaucom
Aquesta jove empresa ha desenvolupat una línia de màrketing per bluetooth, que permet enviar continguts (imatges, mp3, aplicacions java) gratuïtament per ser reproduïts per dispositiu mòbils. Publicitat per una festa, un catàleg de productes, informació turística, recull d’informacions diverses, per consultar principalment des del mòbil. “Avui en dia tothom en té, i la pressió social fa que la majoria tinguin models de darrera generació”, explica Jordi Clopés, gerent de l’empresa, que defineix Blaucom com “el partner tecnològic d’empreses de publicitat, que entenen de màrketing però no tant de tecnologia”.
Tinytronic
Firma tecnològica que ofereix productes destinats al control i la localització de persones, animals i objectes, i a la transmissió de dades (telemetria). Utilitzen de tecnologies estàndards com el GPS o la cel·lular, però també amb una tecnologia patentada per ells que anomenen LRT3. “Destaquem especialment en la localització d’objectes en entorns locals, amb distàncies màximes d’uns 50 kilòmetres”, comenta Andreu López, director general de l’empresa. El camp que estan explotant més en l’actualitat és la fauna, amb transmissors per localitzar els gossos de caça o per fer seguiment d’exemplars d’espècies en extinció, tot i que treballen en àmbits i amb clients molt variats, entre ells l’OTAN.
Cinealacarta.com
Portal web que segueix el model tradicional de videoclub i que ofereix les pel·lícules, previ pagament, per sistema streaming (similar al youtube, en el sentit que no cal descarregar cap fitxer). Compta amb un catàleg de 320 títols, sempre disponibles, i treballen amb productores i distribuidores com Filmax, Aurum, Manga Films o Cromosoma. Amb menys d’un any d’existència, a cinealacarta.com li queda “molt camí per recórrer”, tal i com reconeix el seu gerent, Arnau Campanà. “Hem rebut una bona resposta per part de la gent, però costa tirar endavant en un mercat en què la pirateria està tan establerta”, afirma.
The Cocktail Analysis
Empresa creada per tres socis, dos d’ells de Madrid i el tercer, Víctor A. Gil, a Mataró. La seva principal línia de treball és el ‘coolhunting’, bàsicament investigació de mercat “amb una actitud diferent”, com diu Gil. Enlloc de preguntar als consumidors, observen el seu comportament, els seus paràmetres en l’àmbit del consum, de cara a detectar tendències. “Rastregem i monitoritzem els seus gustos, el seu comportament al punt de venta o davant la publicitat, i en fem informes per als nostres clients perquè siguin conscients de quines tendències hi ha en diferents àmbits de consum”. BBVA, Movistar, Vodafone o Red Bull es troben entre els seus clients.