El Tour de França no passarà per Mataró el 2026, any en que la sortida de la prova ciclista més important i famosa de totes se celebrarà a Barcelona. Queden 16 mesos perquè la ‘Grand Depart’ del Tour sigui l’esdeveniment esportiu de l’any a Catalunya però ja se n’han desvetllat els itineraris de dues de les tres etapes que transcorreran a aquest cantó dels Pirineus, així com el punt de sortida de la tercera. La capital del Maresme n’ha quedat fora. Es repeteix la història del 2010 quan l’etapa que havia de finalitzar a Barcelona va entrar al Maresme però va esquivar Mataró.
Barcelona, Tarragona i Granollers acolliran la sortida de les tres primeres etapes del Tour de França 2026. Serà el primer cop que la capital catalana acull la sortida de la ‘Grande Boucle’, la carrera ciclista més coneguda del món. Durant tres dies els Pogacar, Vingegaard, Evenepoel i companyia seran a Catalunya.
- El Tour de França és una de les competicions esportives més seguides a nivell mundial i s’estima que l’audiència d’algunes etapes s’acosta als 100 milions de persones.
- Barcelona ha pagat prop de 10 milions per tenir la sortida i les dades oficials asseguren que el retorn econòmic a l’economia local pot ser de 8,5 euros per cada euro invertit.
Barcelona, Tarragona i Granollers
El Grand Départ Barcelona 2026 del Tour es disputarà el 4 de juliol íntegrament a la ciutat. Serà una contrarellotge per equips per un circuit de 19,7 quilòmetres amb sortida al parc del Fòrum i arribada a la muntanya de Montjuïc. La segona etapa, amb sortida a Tarragona i arribada a Barcelona, tindrà lloc el 5 de juliol amb un recorregut de 178 quilòmetres. La tercera sortirà el 6 de juliol de Granollers amb un recorregut encara per definir.
Mataró i els precedents de Volta i Vuelta
El 2026 Mataró no serà al mapa del Tour. Tan sols l’itinerari de la tercera etapa deixa una porta no tancada del tot a un pas de la prova per la capital del Maresme, al sortir de Granollers i haver d’anar fins a creuar l’Albera fins, segurament, Perpinyà. Però el traçat de les dues etapes presentades deixa fora Mataró i això que nombroses ciutats habituals de la Volta a Catalunya o que han acollit la Vuelta els darrers anys sí que hi seran com la pròpia Tarragona, Vilanova, Viladecans o Molins de Rei. Anant de sud a nord aquesta segona etapa i sabent que el tercer dia ja cal entrar en la geografía hexagonal francesa, Mataró podria haver estat opció de punt de sortida de la tercera etapa però Granollers és qui s’ha endut el premi.
Mataró ha apostat durant la darrera dècada per acollir proves ciclistes com a matèria de promoció de ciutat i ara queda fora del recorregut de la més important de totes. Fins a vuit cops la Volta Ciclista a Catalunya -del mateix entramat organitzador que el Tour- ha estat a Mataró, els anys 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2021 -essent final d’etapa amb victòria del gran Peter Sagan-, 2023 i 2024. Precisament l’any passat va ser sonada la sortida d’etapa per la presència de Tadej Pogacar al Camí de la Geganta. Aquest 2025 no hi passarà.
El 2023 també es va acollir la sortida de la segona etapa de la Vuelta Ciclista a Espanya, des del Port. D’aquella sortida de prova gran sí que se’n va ser partícip, tot i que el dia va sortir rúfol i plujós. La Vuelta, per cert, també pertany al grup de propietat del Tour. Precisament el dia de la sortida d'aquella etapa, el 27 d'agost, els alcaldes de Mataró i Barcelona van fer una compareixença de premsa conjunta en la que David Bote va destacar la "presència històrica" del ciclisme a Mataró i que "la ciutat està compromesa amb esdeveniments esportius de gran rellevància" per la promoció de la ciutat al món. [banner-AMP_5]
No se n’ha parlat
Cap d’aquests antecedents ha estat important perquè el Tour de 2026 transcorregués per Mataró en alguna de les seves etapes catalanes. De fet l’Ajuntament de Mataró assegura que no s’ha arribat a tractar amb l’organització. “Des de l’Ajuntament de Mataró estem oberts i predisposats a rebre esdeveniments d’aquest tipus, com hem fet amb la Volta i la Vuelta. Les converses es donaran amb les altres administracions però a dia d’avui no s’han produït”, expliquen. A la veïna Granollers, capital del Vallès Oriental, s’han avançat i guanyat la partida. [banner-AMP_6]
Es repeteix la història del 2010, quan Mataró va quedar fora del recorregut de l’etapa Girona-Barcelona (victòria de Phillipe Gilbert a dalt de Montjuïc) perquè l’organització va fer tombar també cap al Vallès la trajectòria de l’etapa. Llavors el Tour -amb Armstrong i Contador de grans referents- va trepitjar el Maresme passant per Calella, Sant Pol, Canet i Arenys de Mar.[banner-AMP_7]
Dos cops a Mataró
El Tour de França ha passat dos cops per Mataró al llarg de la seva història. El primer pas del Tour de França per Mataró, el 12 de juliol de 1957, va ser un esdeveniment històric que va deixar un gran records als que ho van poder viure. L’etapa, que havia començat a Perpinyà, va recórrer el Camí Ral, i a la Rambla es va disputar un esprint puntuable. Milers de mataronins van gaudir de l’experiència i les cròniques van enaltir l’eufòria i l’ambient viscuts a la ciutat. En canvi, el segon pas del Tour per Mataró, l’any 1965, va ser una experiència molt més discreta i decebedora. L’etapa, que havia sortit de Barcelona, va travessar la ciutat per la N-II a gran velocitat, sense l’espectacle i l’entusiasme de l’edició anterior. [banner-AMP_8]
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta