Carregant...
El consum de snus s’enfila entre els joves

Redacció

El consum de snus s’enfila entre els joves i alarma els experts

Una sola bosseta de snus pot equivaler a fumar sis cigarretes i les xarxes en promouen l’ús com si fos un producte innocu

 

El consum de snus, unes petites bossetes blanques carregades de nicotina, ha crescut de manera preocupant durant els darrers mesos. Tot i que es presenten com una alternativa “sense fum” al tabac tradicional, els experts alerten que una sola bosseta pot equivaler a fumar fins a sis cigarretes. Aquest producte, que els seus usuaris associen a ambients nocturns i a països del nord d’Europa, ha aconseguit obrir-se pas entre joves i adults sota l’etiqueta de “tabac de nova generació”.

Als estancs, el repunt és evident. El Xavier, estanquer de la Gran Via de Barcelona, explica que les vendes han augmentat especialment entre gent local, però també entre consumidors procedents d’altres països. “S’està introduint entre gent local i d’altres parts del món”, confirma.

L’origen del snus es troba a Suècia, país on fa dècades que es consumeix i on s’ha anat consolidant com un producte habitual entre determinats col·lectius. Des d’allà, la seva popularitat s’ha estès a gran part d’Europa, i les xarxes socials han accelerat encara més la seva penetració. A TikTok, per exemple, abunden vídeos que el presenten erròniament com una eina per deixar de fumar i fins i tot reptes virals que banalitzen el seu consum.

Segons Josep Maria Suelves, cap del Servei de Prevenció i Control del Tabaquisme de la Secretaria de Salut Pública, aquesta percepció és especialment perillosa. “Es presenten com si fossin saludables i es poden convertir en dispositius amb els quals els adolescents aprenguin a fumar”, alerta. El risc, diu, no només és la nicotina present a les bossetes, sinó també la imatge d’innocuitat que s’hi ha construït al voltant.

El màrqueting

El màrqueting hi té un paper central. Manuel Armayones, catedràtic en Disseny del Comportament de la UOC, explica que els fabricants han sabut connectar molt bé amb les emocions dels joves, accelerant la seva entrada a aquest tipus de productes. “Amb el màrqueting, tenen la capacitat de tocar les palanques emocionals que en disparen el consum”, afirma. La rapidesa amb què els adolescents accedeixen al snus és, segons diu, molt superior a la que hi havia antigament amb les cigarretes.

Aquest fenomen s’afegeix a la preocupació ja existent per altres alternatives al tabac convencional, com les cigarretes electròniques. A Catalunya, l’edat mitjana d’inici del consum de tabac se situa als 16 anys, i gairebé un 18 % dels joves d’entre 15 i 24 anys es declara fumador. Si bé hi ha un canvi cultural que ha fet que molts adolescents siguin més conscients dels riscos del tabac tradicional, les multinacionals del sector continuen impulsant nous productes per captar aquest segment de població.

De fàcil accés

Tot i que la venda de snus està prohibida als menors d’edat, l’accés continua sent fàcil, especialment a través d’internet. Armayones adverteix que la possibilitat de personalitzar-ne el consum i la multiplicitat de punts de venda dificulten enormement el control d’aquests productes. Per això, diversos experts reclamen una regulació més estricta i mesures com limitar els llocs on es pot adquirir.

Davant aquest escenari, les autoritats sanitàries insisteixen en la necessitat d’informar amb rigor i contrarestar els missatges enganyosos que circulen a les xarxes. El snus no és una alternativa innocua: és una porta d’entrada al consum de nicotina, especialment per als més joves, i un repte creixent en les polítiques de salut pública.

Font: www.3cat.cat/3catinfo


Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta