Carregant...
Ciclista a la N-II: Un any per a tenir desplegat un carril bici que creui tot el Maresme

Redacció

Un any per a tenir desplegat un carril bici que creui tot el Maresme

Compte enrere per al projecte Maresme EuroVelo 8: la xarxa de carrils bici que ha de transformar el turisme comarcal ha d'estar acabada el juny del 2026

El rellotge corre per al projecte Maresme EuroVelo 8. La comarca del Maresme té només dotze mesos —fins el 30 de juny del 2026— per desplegar un dels seus elements centrals: el carril bici que ha de recórrer tot el litoral maresmenc i connectar-lo plenament a la xarxa europea de rutes ciclistes EuroVelo. Amb el projecte aprovat el 2024 i una subvenció de més de tres milions d’euros ja assignada, aquest proper any serà clau per convertir la idea en una realitat tangible.

El Maresme EuroVelo 8 és una aposta estratègica del Consell Comarcal per transformar el model turístic de la comarca. L’objectiu és clar: passar d’una oferta centrada gairebé exclusivament en el sol i platja a un model que promogui el turisme sostenible, actiu i de natura, aprofitant l’encant paisatgístic i la proximitat amb Barcelona. El projecte forma part del Plan de Sostenibilidad Turística en Destinos del Ministeri d’Indústria i Turisme, i es finança a través dels fons europeus Next Generation EU, dins del marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Amb un pressupost de 3.090.631 euros, el projecte inclou 20 actuacions distribuïdes en quatre grans eixos: transició verda i sostenible, eficiència energètica, transició digital i competitivitat. Però el cor del projecte, el que ha de cosir físicament i simbòlicament la transformació, és la connexió ciclista al llarg de la comarca, especialment pel traçat de la carretera N-II, que es preveu adaptar i equipar per fer-la compatible amb l’ús cicloturista.

Ciclista per la carretera N-II a la comarca del Maresme, per on transcorrerà l'EuroVelo

 

La Ruta del Mediterrani

Aquesta connexió no és només una millora de mobilitat, sinó una porta d’entrada a una nova economia turística. L’EuroVelo 8, també coneguda com la "Ruta del Mediterrani", travessa Europa des de Cadis fins a Xipre, i la integració del Maresme en aquest eix internacional obrirà les portes a un públic cicloturista europeu que busca opcions sostenibles, saludables i de qualitat. Les actuacions previstes inclouen la millora i senyalització de camins, la renaturalització de paisatges, la creació de punts de càrrega i reparació de bicicletes, la instal·lació de pèrgoles solars i la digitalització de l’oferta turística. També s’impulsarà la creació d’un ens gestor que coordini la destinació i garanteixi la continuïtat del projecte més enllà del període subvencionat.

  • Però amb tot això, el temps és limitat. Tot i que les obres podran estendre’s fins a mitjan 2026, les fases clau de desplegament de la infraestructura ciclista han d’arrencar i avançar decisivament durant el proper any.
  • El repte és majúscul: transformar la mobilitat, el paisatge i el turisme del Maresme en només dotze mesos.
  • El compte enrere ha començat. I del ritme d’aquest any en dependrà si el Maresme esdevé realment un referent europeu de turisme sostenible o si perd l’oportunitat de sumar-se, amb força, a la gran xarxa cicloturista del continent.
  • [banner-AMP_5]

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta