Carregant...
El bici-bus de Malgrat de Mar, al Maresme

Vern Bueno Casas

El bici-bus, l'aposta per la mobilitat sostenible d'aquest municipi maresmenc

Una prova pilot unirà escolars i persones grans en un transport híbrid i inclusiu que funciona amb pedaleig i energia solar

El municipi maresmenc de Malgrat de Mar iniciaràla propera tardor una prova pilot d’un projecte de mobilitat sostenible i innovadora que vol transformar la manera com infants i persones grans es desplacen pel casc urbài. Es tracta del bici-bus OuiCycle, un vehicle híbrid de quatre rodes que combina el pedaleig amb l’energia solar, i que redueix per deu el consum energètic respecte d’un cotxe convencional.

Impulsat per l’Ajuntament en col·laboració amb el municipi francès d’Elna (Catalunya Nord), el projecte està finançat pel Fons de Desenvolupament Regional Europeu de la Unió Europea i té com a objectiu fomentar una mobilitat més activa, inclusiva i sostenible, especialment per a la mainada i la gent gran.

La setmana passada es va presentr oficialment la iniciativa amb la presència de l’alcaldessa, Sònia Viñolas, membres del govern municipal, tècnics, directores de les escoles públiques i responsables de les residències per a persones grans. Durant la prova pilot, que es desenvoluparà durant la tardor, el bici-bus circularà per diferents circuits establerts pel poble.

El servei funcionarà com a transport escolar per als alumnes més petits o amb dificultats de mobilitat de les escoles públiques Mare de Déu de Montserrat i Marià Cubí, i posteriorment s’estendrà a la resta de centres educatius. També s’adaptarà per al desplaçament de persones grans que viuen en residències.

Capçalera d'un comboi de bicicletes

El funcionament del bici-bus anirà més enllà del simple transport: actuarà com a capçalera d’un comboi de bicicletes format per infants que s’hi afegiran al llarg del trajecte. El vehicle, conduït per un monitor, passarà per diferents parades establertes on l’alumnat esperarà amb la seva bicicleta per sumar-se al grup. Al final del comboi hi haurà una persona encarregada de vetllar per la seguretat de la ruta. Durant el mes de juliol es definiran els circuits exactes i al setembre es duran a terme les proves tècniques amb l’objectiu de tenir-ho tot a punt per a l’arrencada definitiva del servei a principis de 2026.