Carregant...
Turó de Cerdanyola. Foto: R.Gallofré

Vern Bueno Casas

La construcció de circuits de BTT al Turó de Cerdanyola genera rebuig veïnal

Els promotors del Bike Park, al vessant nord del turó, defensen que tindrà un impacte mínim en el paisatge, però els veïns de Cerdanyola i la Llàntia ho veuen com una amenaça al "pulmó natural"

El projecte per construir un Bike Park amb circuits per a bicicletes de muntanya (BTT) a la part nord del Turó de Cerdanyola, al terme municipal d'Argentona, ha generat un fort rebuig entre les associacions de veïns de Cerdanyola i La Llàntia a Mataró, barris colindants amb el turó. Les dues entitats consideren que la instal·lació d'una pista privada per a la pràctica de ciclisme de muntanya a la finca agrícola "Can Balansó" amenaça aquesta zona forestal, un espai que qualifiquen de "pulmó natural" de la zona. Malgrat trobar-se tècnicament a Argentona, aquests dos barris mataronins són les zones urbanes més properes als terrenys afectats. 

El projecte, impulsat per ALXAC 2023, S.L., vol crear un espai per a la pràctica formativa i recreativa de BTT i Biketrial per a totes les edats i nivells, oferint una activitat lúdica, esportiva i familiar a l'aire lliure, amb un enfocament també en la formació per a escoles. La ubicació escollida són parcel·les de la finca agrícola  de Can Balansó, situada al sud-est d'Argentona, prop de la C-32 i del terme municipal de Mataró.

Terreny afectat pel projecte

Com serà el Bike Park

Segons figura a la memòria del projecte, el parc comptarà amb diferents instal·lacions per a la pràctica del ciclisme de muntanya en un recinte tancat

  • Zona infantil d'aproximadament 50x25 metres, pensada per a infants a partir de 5 anys. Aquest espai polivalent disposarà d'elements mòbils com passarel·les de fusta, cons, petites roques i rampes, tots ells de menys d'un metre d'alçada, adaptant-se a les necessitats de les escoles de ciclisme.
  • Pump Track, un circuit d'inèrcia d'uns 52x12 metres. Dissenyat especialment per a bicicletes tipus BMX, aquest circuit circular de dos metres d'ample incorporarà corbes, peralts, badens i els innovadors "dubies", ondulacions al paviment amb alçades de fins a 1,5 metres que prometen una experiència dinàmica i fluida. La base del circuit serà d'argila i sauló compactat, garantint la seguretat en la pràctica.
  • Línies de dirt, un conjunt de 6 o 7 salts i 3 peralts construïts amb terres compactades, adaptant-se a la topografia natural del terreny. Aquestes línies, amb rampes i recepcions de no més d'1,5 metres, permetran als ciclistes realitzar acrobàcies i descensos emocionants.
  • 8 senders o camins de diferents nivells de dificultat, aprofitant l'orografia existent, que es construiran respectant la topografia natural, amb un sentit únic de circulació i una mínima intervenció en el terreny, garantint una integració harmònica amb l'entorn.

Exemples dels tipus de circuits que hi haurà al Bike Park

Pel que fa als moviments de terres, es detalla que no seran generalitzats ni hi haurà tales d'arbres massives, només aportacions puntuals de terres especials per a rampes, salts i corbes de dimensions controlades (entre 0.5m i 1.5m d'alçada), a més de treballs de neteja de la vegetació existent per a la prevenció d'incendis. Finalment, es construirà una tanca de fusta rústica amb malla metàl·lica de 1,50m d'altura, dissenyada per integrar-se visualment a l'entorn

Segons els impulsors, el projecte s'ha dissenyat amb la mínima alteració del paisatge i la màxima integració ambiental, mantenint la topografia actual i la major part de la vegetació. L'objectiu, assenyalen, és recuperar un espai privat actualment en desús agrícola i millorar l'equilibri ecològic i paisatgístic de la zona.

Por a perdre "un pulmó verd i espai de convivència"

Aquests arguments, però, no han convençut les associacions veïnals de Cerdanyola i La Llàntia, dos barris de Mataró limítrofs amb el Turó de Cerdanyola. Les entitats, en un comunicat sota el lema "El turó no està en venda", han mostrat la seva "profunda preocupació" i "ferm desacord" amb el projecte. Els veïns temen que aquesta iniciativa tingui un "impacte negatiu directe" en els seus barris, principalment per l'ús intensiu d'un espai natural amb finalitats lucratives, que consideren que tindrà repercussions negatives sobre la mobilitat sostenible i la tranquil·litat de la zona.[banner-AMP_5]

El ciclisme de muntanya, esport amb molts adeptes al Maresme. Foto: Arxiu

Les associacions subratllen que el Turó de Cerdanyola és un "pulmó verd i un espai de convivència" que ha de preservar-se com a parc natural en la seva totalitat, independentment de la divisió administrativa entre municipis, i afirmen que el projecte atempta contra el valor ecològic i social de l'entorn, que ha de seguir sent un espai lliure i accessible per al gaudi de la ciutadania.[banner-AMP_6]

Per això, han fet una crida a la mobilització de tots els veïns i veïnes en defensa del Turó, considerant-ho un "deure col·lectiu" protegir aquest entorn. Aquest conflicte posa de manifest la tensió entre el desenvolupament de noves activitats d'oci i esport, i la preservació d'espais naturals percebuts com vitals per les comunitats locals.