Al cor de Vilassar de Dalt, al Maresme, s’aixeca un edifici tan discret en la seva ubicació com excepcional en la seva arquitectura: el Teatre La Massa. La seva cúpula —una obra mestra d’enginy, lleugeresa i bellesa— és avui un referent per a estudiosos, viatgers i amants de l’arquitectura que busquen espais singulars fora de Barcelona. I és que La Massa no és només un teatre: és l’última obra que Rafael Guastavino va construir abans d’emigrar als Estats Units, on acabaria deixant una empremta monumental en ciutats com Nova York o Boston.
A Vilassar, Guastavino va aixecar una extraordinària volta esfèrica rebaixada de 17 metres de diàmetre i només 5 centímetres de gruix, formada per dues fulles de rajola i arrebossat exterior. Una proesa tècnica que demostrava el potencial de la volta catalana, el sistema constructiu que més tard patentaria als EUA com a Guastavino System. La cúpula es recolza en catorze pilars de fosa i es veu envoltada per tretze voltes còniques, creant un espai interior únic, diàfan i suggeridor. Aquest espectacular espai circular es combina amb el rectangle de la caixa escènica, configurant un teatre amb llotges perimetrals i separadors curvilinis que aporten ritme i elegància visual. El conjunt dona lloc a una sala tan funcional com bella, un volum interior que continua sorprenent els visitants. No és casualitat que el perfil de la seva cúpula sigui avui un dels trets més recognoscibles del skyline de Vilassar de Dalt.
L'acústica, el punt dèbil solventat
Tot i la seva bellesa, la singularitat formal del sostre també va provocar problemes acústics. Per resoldre’ls, al llarg del segle XX es van instal·lar tendals, un cel ras de guix i fins i tot lamel·les d’alumini que, durant anys, van amagar la cúpula original. El teatre, que havia acollit funcions teatrals, balls, sarsueles i cinema —activitat principal durant bona part del segle XX—, acumulava capes d’intervencions que requerien una restauració profunda.
Això arribaria entre 1999 i 2002, quan els arquitectes Ignasi de Solà-Morales, Lluís Dilmé i Xavier Fabré van liderar una rehabilitació integral. La seva actuació va ser exemplar: van preservar la cúpula amb una segona estructura exterior revestida de zinc, van redefinir l’accés amb una nova façana a la plaça del Teatre, i van actualitzar l’edifici per adequar-lo a les necessitats escèniques contemporànies. Entre les aportacions més icòniques hi ha la gran làmpada anular que, penjada al centre de la sala, soluciona els problemes acústics, controla la llum natural i unifica la il·luminació sense restar protagonisme a la cúpula de Guastavino.
Actualment, el Teatre La MassaTeatre La Massa és un equipament cultural actiu i estimat, amb 500 localitats i una programació estable que inclou teatre professional, dansa, música i les campanyes escolars “Anem al Teatre”. També és la seu de companyies locals com La Cúpula de Guastavino i El Ternal, i acull activitats d’entitats culturals i educatives del poble. La gestió compartida entre el Centre de cultura Vilassarenc i l’Ajuntament reforça el seu caràcter comunitari i arrelat. Visitar el Teatre La Massa és descobrir una joia arquitectònica del Maresme, un espai on la tradició i l’innovació conviuen en harmonia. La seva cúpula continua viva i operativa, fidel a l’enginy que Guastavino hi va abocar el 1881. Un teatre modest en escala, però monumental en significat: la prova que l’arquitectura excepcional també floreix en els pobles que saben preservar el seu llegat.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta