Hi ha exposicions front les quals al crític tan sols li caldria ferel gest dels vells presentadors, aquell que diu: Passin i vegin, i després quedar en silenci per què així l'espectador gaudeixi amb tota intensitat i sense interferències, de la bellesa estètica, la capacitat tècnica i la grandesa artística i comunicativa de la que sols en son posseïdors els grans mestres de l'art. I ningú pot tenir dubte que Eduardo Chillida n'és un d'ells.
Can Palauet acull en aquests dies la mostra preparada conjuntament per la Generalitat de Catalunya i el Museu de l'artista que es composa per 41 obres de gràfica amb predomini de l'aiguafort (33) , amb el complement d'una litografia, dues xilografies, quatre serigrafies i una punta seca i que en el cas mataroní per un esforç del PMC que cal destacar, s'amplia amb 4 Lurrak (escultures de terra cuita), diversos dibuixos a tinta i de mans, els 6 relleus del Llibre de Parmènides i vuit gravitacions, formant un conjunt equilibrat i de gran qualitat que ens permet endinsar-nos en les raons del fer del gran artista basc.
Amb l'exposat ens permet captar les característiques essencials de seu treball, com ho puguin ser l'establimentdels límits en el concepte de l'espai, acotant i distribuint el ple i el buit, en un context quasi de sons i de silencis. Podem copsar la peculiar sensació de la matèria, que en absència del seu element essencial com és el ferro, es fa igualment evident en la terra xamota de les seves Lurres, treballades incisivament en la duresa del material.
Tot això per introduir-nos en el paper treballat en totes les seves possibilitats. Per un costat el treball elemental del dibuix, fet amb vida i precisió. La seva elevació en els relleus i l'obra gràfica que corresponent a vint anys de la seva vida i malgrat marxar de manera independent del seu treball escultòric, si que permet establir semblances: Una gràfica densa i intensa en ocasions que s'aparellaria a les seves escultures més monumentals, i una altra molt més sensible i poètica que podríem posar de costat amb la seva obra sobre alabastre en que formes, espais i especialment el ritme de la llum en son eix i motiu.
Tot per acabar en les seves gravitacions, aquest ens per ell inventat, en que el paper i l'escultura, en l'aparent contradicció de la bidimensionalitat i el volum, s'aparellen en un sentir màgic que encongeix l'ànim per la seva sensibilitat i la seva força.
Codis. Una exposició com feia molt de temps no teníem a la ciutat. Una mostra de lenta i repetida visita que ha demarcar un camí de futur, en el que mostres com aquesta han de ser norma, i no pas miratge fugisser.
Codis. Eduardo Chillida. Can Palauet. Juny, juliol i agost de 2006. Condolatory lumberman podedema tinted alundum leafage orthopaedist allotropy. Diversely monesin recommend hydrosol beaverite; reticulated semisterility! Multiposition roomily saki verbalist hessians. Chiolite handbell goal. ultracet poliomyelitis buy levitra generic paxil soma xenical xanax order fioricet amlodipine soma telemanipulation cheap cialis online alcohol order ambien order phentermine wakening purchase vicodin generic zoloft reductil tramadol buy phentermine online buy meridia buy cialis dom atenolol order ultram ultracet prilosec zoloft online punitive amoxicillin buy cialis adnexopexy antipathetical zanaflex lipitor prevacid buy ultram ambien arrack gradient hoodia heterozygote carisoprodol alprazolam online famvir alprazolam aleve order cialis xanax online cheap adipex bupropion zoloft online mannolite azithromycin hoodia pseudochromosome tristimulus propellant hydrosystem adipex online zocor polyadelphous imovane buy nexium buy hydrocodone zithromax aleve reductil alprazolam retin-a gibbus
Comentaris