A diferència del que passa amb el públicd'altres espectacles com el teatre o el cinema,el que assisteix a una actuació castellera té unpaper molt més actiu que no es limita tan solsa aplaudir al final de la funció. Per començar,té la possibilitat de participar-hi de ple. Ningús'imagina una persona aixecant-se del seient ala platea del teatre i pujant a l'escenari per barrejar-se amb els actors. En canvi, en qualsevolmoment, l'espectador o espectadora d'una actuaciócastellera pot posar-se a la pinya i formarpart de l'estructura. Aquesta possibilitat, llunyde suposar un problema, és agraït per les collescastelleres ja que, com més gran és la base, mésestable és la construcció.
El fet que qualsevol pugui formar part d'unapinya dóna un valor afegit a tots aquells que estroben a la plaça i decideixen donar un cop demà en un moment determinat. L'únic requisitindispensable és treure's el rellotge i les ulleres iabaixar el cap per evitar lesionsen cas de caiguda. Evidentment, formarpart d'una pinya porta implícit no poder veure elcastell, però permet viure'l des de dins.
Una altra de les peculiaritats del públic castellersón els diferents estats d'ànim que mostraal llarg d'una actuació. De les mostres d'alegriaa l'hora d'aconseguir un castell, al silenci mésrespectuós durant l'elaboració de l'estructura(sobretot quan es tracta de pilars imponentscom el pilar de set amb folre o el pilar de vuit amb folre i manilles) passant pel patiment, elsnervis i els crits de sorpresa quan es desplomauna construcció. Així doncs, el públic de la plaçasol combinar una llarga col·lecció de sensacionsa les quals cal sumar el cansament que propicienmoltes actuacions, sobretot a finals de temporada,quan es munten les construccions més imponents.
L'excessiva durada de les actuacionsés un dels principals handicaps. El fet que sovintels castells hagin de muntar-se i desmuntar-seabans de tirar-se definitivament comporta que leshores passin sota un sol de justícia, un problemaal qual estan avesats tots aquells aficionats alscastells però que en el cas dels nouvinguts potresultar una autèntica molèstia.D'altra banda, els castellers que estan a la plaçasolen detectar el grau d'experiència del públicque tenen davant. I no només pel fet d'actuaren localitats històriques com Vilafranca o Valls(on el coneixement del món casteller està moltmés arrelat que en poblacions sense cap menade tradició) sinó també per les reaccions de la gent que es troben a la plaça.
En una ocasió,els Capgrossos van participar en una gala alPalau Sant Jordi organitzada pel Rotary Club.La majoria dels milers d'assistents eren nordamericans.Els nombrosos crits i flaixos durantel transcurs del castell van anar en augment.Per què criden tant? Si només és un castell deset pisos!, va preguntar un cop a baix una deles nenes que va pujar a dalt de tot. L'anècdotail·lustra la diferència entre un públic entès (queno aplaudeix fins que l'enxaneta fa l'aleta) oun de novell (que sovint trenca el silenci quanencara no s'ha coronat el castell).
La importància de la pedagogiaA Mataró el públic coneix perfectamentels tempos dels castells i és respectuós amb lesconstruccions, tot i que encara cal fer molta pedagogia.Molts mataronins són coneixedors del'èxit fulgurant de la colla, però no diferencienels castells de gamma alta dels que no ho són ono aprecien la dificultat d'una construcció. Calencara molt més temps ja que amb deu anys ésimpossible que els ciutadans dominin tot el querodeja aquesta tradició.
Una prova: quan un castell tremola de valent,s'intueix que la llenya està pròxima i l'aixecadori l'enxaneta es troben ja força amunt en un sisèpis d'un castell de nous pisos, per exemple éshabitual que el responsable de la canalla o elmateix cap de colla l'animin a seguir pujant. Enuna plaça novella es pot interpretar que volenaconseguir coronar el castell sigui com sigui ique no els importa la integritat física dels méspetits. Un públic entès, en canvi, sap que el pitjorque li pot passar a la canalla és que li caiguin elsmés grans del castell a sobre i que pujar amuntli evitarà possibles lesions.

Actuació castellera a Tarragona
Comentaris