Carregant...
Novetats normatives importants per als conductors de patinets elèctrics

Redacció

Els patinets elèctrics, obligats a estar registrats i assegurats

Compte enrere per l'entrada en vigor de la nova normativa pels patinets elèctrics: assegurança i registre obligats d'aquí a final d'any

El Congrés dels Diputats ha aprovat una reforma històrica de la Llei d’Assegurances d’Automòbils que afectarà de ple als patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP). A partir d’ara, aquests vehicles hauran de contractar una assegurança obligatòria de responsabilitat civil per poder circular legalment per qualsevol ciutat de l’Estat. Aquesta mesura respon a la necessitat de millorar la seguretat viària i oferir cobertura a les víctimes d'accidents en un context de creixement constant d’aquest tipus de transport.

La normativa entrarà en vigor oficialment sis mesos després de la seva publicació al BOE, amb un període transitori durant el qual els usuaris podran contractar la seva assegurança sense ser sancionats. A més, s’ha establert un registre públic obligatori de vehicles de mobilitat personal que el govern espanyol haurà d’habilitar abans del 2 de gener de 2026. Aquest registre inclourà un certificat de circulació amb codi QR, una placa identificativa visible i altres requisits tècnics establerts per la DGT.

La clau, la potència del vehicle

La nova llei diferencia segons la potència i velocitat del vehicle: els patinets amb velocitat màxima de 25 km/h i pes inferior a 25 quilos estan dins del grup afectat. Si el pes supera els 25 quilos, la velocitat màxima legal es redueix a 14 km/h. Per altra banda, també hauran de contractar una assegurança les bicicletes elèctriques que superin els 250W de potència o que es desplacin sense necessitat de pedalejar. En canvi, les bicicletes amb assistència a la pedalada queden exemptes.

  • La prima anual per aquesta assegurança obligatòria es mou entre els 15 i els 90 euros, segons les cobertures i la companyia.
  • Amb la reforma també es vol agilitzar el procés d’indemnitzacions i adaptar-lo a l’IPC, tot complint amb la directiva europea 2021/2118.

Tot i aquests avenços, la llei no fixa encara una edat mínima per circular amb patinet, ni obliga a portar casc, armilla reflectant o matrícula, aspectes que seguiran regulats per ordenances municipals. Amb aquesta mesura, Espanya se suma a altres països europeus que ja exigeixen assegurança per a VMP, i prepara el camí cap a una mobilitat urbana més segura, ordenada i responsable.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta