Els fets
La majoria de mitjans informatius locals s’ha fet ressò els darrers dies de la decisió del regidor d’Ensenyament de donar per finalitzat el contracte d’obra i servei del director de l’Escola Municipal de Música de Mataró (EMMM). Li ha agraït la tasca i li ha comunicat que no comptarà amb ell a partir d’ara.
Al mateix temps, en el darrer plenari de l’Institut Municipal d’Educació s’ha fet l’aprovació inicial del pressupost i s’ha presentat la proposta de Programa d’Actuació Municipal (PAM) de l’organisme pel proper any 2012. En aquests documents el govern exposa les seves línies d’actuació per l’any que encetarem. Pel que fa als ensenyaments artístics diu:“Consolidar el model de centre i de gestió de l’Escola Municipal de Música de Mataró (EMMM). Establir l’oferta de places d’instrument de l’EMMM d’acord amb el Projecte Educatiu del Centre, la demanda dels ciutadans i la disponibilitat pressupostària. Impulsar accions coordinades amb els agents culturals de la ciutat”.
La darrera notÍcia en relació a l’EMMM és que el govern ha contractat o està a punt de fer-ho un “assessorament extern” a càrrec de la Fundació Conservatori del Liceu per confegir un estudi sobre l’escola.
Les preguntes
Si el govern ja veu bé l’actual model d’escola, calia canviar a mig curs el director que l’ha posat en marxa?.
El Claustre de professors de l’EMMM ha deixat ben clar en un comunicat que no comparteix en absolut la decisió presa pel regidor.
Pel nostre grup municipal aquests canvis generen inquietud i preguntes que ens agradaria fossin respostes per l’equip de govern. En aquest sentit, ICV-EUiA presentarà en el proper Ple Municipal del mes de Gener una bateria de preguntes que esperem siguin aclarides pel regidor corresponent.
Mentrestant, però, volem manifestar públicament els nostres dubtes:
1. És lògic confiar l’assessorament de l’EMMM a una institució que tenint seu a la ciutat no ha participat en cap dels concursos públics per a la gestió de l’actual EMMM?
2. És lògic confiar en una institució quan el seu model pedagògic es troba força allunyat del model pedagògic de l’EMMM?
3. Si fins ara tots els estudis i assessoraments en relació a la implementació de l’escola de música han estat fets a l’empara de la Diputació de Barcelona, que de forma gratuïta ofereix serveis als municipis, per què ara es confia l’assessorament a una entitat privada en lloc de fer-ho a l’Àrea d’Educació d’aquest organisme que té un departament específic i àmplia experiència en l’assessorament de centres d’ensenyaments musicals?
Quin cost té pel Municipi aquest assessorament?
4- És que hi ha alguna servitud del nou govern cap a aquesta entitat que no coneixem els ciutadans?
ICV-EUiA creiem que....
Hem d’estar especialment contents que Mataró s’hagi dotat d’un equipament que li mancava d’una manera punyent tant per la seva categoria de capital de comarca com pel nombre d’habitants.
Ben segur que la seva creació va ser un encert com ho demostren els més de 800 alumnes que des del primer moment han omplert les seves aules.
Hem sabut incorporar en aquest servei públic: creativitat, eficàcia, emprenedoria, il•lusió i igualtat d’oportunitats cap els estudis musicals de la ciutat.
I hem d’estar-ne orgullosos, perquè tenim:
• Una escola municipal de música que posa la pràctica en el centre dels seus aprenentatges i potencia la pràctica orquestral des dels primers nivells.
• Una escola oberta a tots els sectors socials de la ciutat i a totes les persones amb ganes de fer de la música una pràctica, ja sigui professional o únicament de gaudi, que ha rebaixat la barrera econòmica per a facilitar l’accés als estudis musicals a tots els sectors socials.
• Una escola municipal de música amb oferta en quasi tots els estils musicals.
• Una escola amb professionals de prestigi, implicats i il•lusionats en aquest projecte, equiparats professionalment i laboralment a d’altres col•lectius d’ensenyants de l’ensenyament reglat. Professors que incorporen noves pedagogies que fan estimar la música i potencien la pràctica musical.
• Una escola que fa del treball en equip l’eix de les seves actuacions i dinàmiques professionals.
• Una escola eficient perquè assoleix els seus objectius amb el mínim cost, cosa important en els moments que estem vivint.
• Una escola imbricada en el teixit social, que ha cercat col•laboracions amb els àmbits artístics, socials i culturals de la ciutat.
• Una escola descentralitzada, que dóna noves eines de cohesió als barris i que en un futur proper ens permetrà comprovar tota aquesta fortalesa que ara s’està gestant. Sempre, naturalment, que no s’imposin altres interessos polítics o extramusicals que ara semblen començar a amenaçar-la.
Comentaris