Renfe contempla Mataró com una de les possibles localitzacions per a un nou taller ferroviari dins del Pla de Tallers i Instal·lacions Industrials i el Nou Model de Manteniment 2025-2030, presentat recentment pel ministre de Transports, Óscar Puente. El projecte, que encara es troba en fase d’estudi, suposaria una inversió de 40 milions d’euros i comportaria la construcció d’un taller de manteniment de trens en sòl compartit entre ADIF, l’Ajuntament de Mataró i propietaris privats.
Segons la documentació facilitada pel president de Renfe, Álvaro F. Heredia, el futur taller disposaria de tres posicions de manteniment de 200 metres cadascuna, capacitat per a 24 trens i nou vies de suport amb equipaments com torns de fossa, túnel de rentat, sistemes d’extracció de WC i mitjans d’elevació. La posada en servei s’estima entre 2028 i 2030, condicionada a la reordenació urbanística de l’entorn de l’estació de Mataró, una operació que impulsen conjuntament l’Ajuntament i ADIF.
Un tren de Rodalies en una base de manteniment de Renfe. Foto: ACN
Un projecte clau per a la xarxa de Rodalies
Mataró és una de les nou localitzacions que Renfe estudia per implantar noves bases de manteniment a Catalunya, juntament amb Ripoll, Vilanova i la Geltrú, Manresa, Sant Andreu Comtal, Granollers, Blanes, Sant Vicenç, Sant Celoni i Sant Feliu de Buixalleu. Aquestes noves infraestructures s’emmarquen en una inversió global d’uns 1.000 milions d’euros destinada a la digitalització i modernització del manteniment ferroviari arreu de l’Estat.
El nou model preveu incorporar sistemes de sensorizació als trens i arcs instal·lats a la infraestructura que permetran fer un diagnòstic en temps real de cada unitat. Això facilitarà un manteniment preventiu i personalitzat, que —segons Renfe— incrementarà en un 29% la disponibilitat dels trens, millorant la resposta davant avaries i reduint les interrupcions del servei.
Proposta de nova estació en la seva entrada per Ronda Barceló. Foto: Imatge: Opalus Arquitectura
Connexió amb el futur de l’estació de Mataró
El projecte del taller està vinculat al pla de remodelació integral de l’estació de Mataró, que preveu una nova ordenació dels accessos, andanes i espais adjacents, així com la millora de la connexió amb el front marítim i la integració urbanística de la infraestructura. Aquest pla és considerat una peça estratègica per a la mobilitat ferroviària al Maresme i per al desenvolupament de l’àrea de llevant i del front marítim de la ciutat.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta