La locomotora 'Mataró', un dels símbols més emblemàtics del patrimoni industrial de Catalunya, es troba en procés de restauració al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, lluny de la ciutat de Mataró, que li va donar nom. Aquesta màquina històrica és una rèplica de la primera locomotora que va circular per la península, la que va recórrer el trajecte Barcelona-Mataró l'any 1848, i que va marcar el naixement del primer ferrocarril a la península Ibèrica.
Quina és la història d'aquest emblema?
La 'Mataró' és, per tant, una recreació de la locomotora original que va protagonitzar el primer viatge en tren, però que va ser desmantellada al segle XIX. La versió actual de la locomotora es va construir l'any 1947 i, un any més tard, va encapçalar el 'Tren del Centenario', junt amb diversos vagons de l'època, realitzant un viatge commemoratiu pel trajecte Barcelona-Mataró, reactivant un dels moments més importants per al desenvolupament ferroviari del país.
Malgrat el vincle tan directe amb Mataró, on va néixer la primera línia de ferrocarril de l’Estat, la locomotora ‘Mataró’ no es pot visitar a la ciutat maresmenca. Actualment, la màquina es troba al Museu del Ferrocarril de Catalunya a Vilanova i la Geltrú, una distància que destaca la paradoxa de que una de les peces més representatius de la història ferroviària catalana no es trobi en la ciutat on tot va començar. Tanmateix, a la tardor, després de la restauració, la locomotora tornarà a estar disponible per als visitants al museu, en un estat de conservació òptim.
La locomotora traslladada per carretera
La revisió exhaustiva de la màquina
La restauració, que es du a terme a les instal·lacions de Vilanova i la Geltrú, es tracta d'un procés complet de rehabilitació de la locomotora, que inclou la revisió exhaustiva de la seva caldera i els cilindres, així com una sèrie d'intervencions per millorar el seu rendiment. Aquests treballs són essencials per garantir que la locomotora continuï funcionant de manera segura i eficient, oferint una experiència de vapor autèntica per als amants del ferrocarril.
Un dels aspectes més destacats de la intervenció serà la certificació de la caldera per un organisme extern, un requisit necessari per assegurar el seu correcte funcionament. També es faran treballs de recuperació estètica, com la restauració de la pintura i els acabats, per assegurar que la 'Mataró' torni a lluir com a peça de museu després d’anys de servei.[banner-AMP_5]
La locomotora, al Museu
El Museu de Vilanova
Tot i que els mataronins no podran gaudir de la 'Mataró' en el seu propi territori, el Museu del Ferrocarril de Catalunya de Vilanova i la Geltrú segueix sent el lloc on es conserva i es manté viva una de les peces més importants de la història industrial i ferroviària del país. La reconstrucció i conservació d'aquest patrimoni assegura que les futures generacions puguin conèixer de primera mà com va ser aquell primer viatge que va connectar Barcelona amb Mataró, un moment fonamental per a l'evolució de la ciutat i del conjunt de l'Estat espanyol[banner-AMP_6]
El Museu, que és un referent de la història del ferrocarril a Catalunya, mantindrà informada la ciutadania sobre l’evolució de la rehabilitació de la locomotora a través del hashtag #LiftingLaMataro. A la tardor, es preveu que la màquina restaurada estigui de nou disponible per a tots aquells que vulguin viatjar en el temps i descobrir el poder de la 'Mataró', la locomotora que va transformar les comunicacions de la península.[banner-AMP_7]
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta