L'organització de consumidors Facua-Consumidors en Acció ha posat en el punt de mira quatre de les marques de patates fregides més conegudes del mercat: Ruffles, Lay’s, Doritos i Cheetos, totes elles propietat de la multinacional PepsiCo. L’acusació? Aplicar una pràctica cada cop més estesa coneguda com a reduflació, un concepte que combina els termes "reducció" i "inflació". Es tracta de disminuir la quantitat o mida d’un producte mantenint-ne el preu o, fins i tot, apujant-lo.
Facua ha denunciat que aquesta estratègia suposa una pujada de preus encoberta, que sovint passa desapercebuda per part del consumidor. En paraules del secretari general de l’organització, Rubén Sánchez, “és una presa de pèl amb què ens colen increments de preu i no ens n’adonem”.
Els exemples concrets exposats per Facua són especialment reveladors. Els Cheetos s’han encarit un 44% en tres anys: han passat de venir en bosses de 96 grams per 1,45 euros (el 2022) a bosses de 75 grams per 1,64 euros el 2025. Una altra víctima d’aquesta pràctica són les Lay’s al punt de sal, que han vist reduït el seu format econòmic de 282 grams a 248 grams, mentre el seu preu ha augmentat en 34 cèntims, fet que representa un increment del 21% en el preu per quilo.
El cas de les Ruffles amb gust de pernil també exemplifica clarament la reduflació. El paquet econòmic ha passat de 295 grams el gener del 2022 a 243 grams el 2025. Durant aquest període, el preu ha variat significativament: primer va pujar de 2,89 euros a 3,35 euros i després va baixar lleugerament fins als 2,99 euros actuals, tot i que la quantitat de producte també ha disminuït.
Finalment, els Doritos Tex-Mex han patit una reducció de 35 grams al seu format econòmic (de 260 a 225 grams), mentre que el seu preu ha pujat de 2,89 euros a 2,99 euros. Una pujada que, a primera vista, pot semblar insignificant però que amaga un augment del cost real per gram.
Facua reclama canvis en la regulació
Davant d’aquesta situació, Facua reclama una actuació clara per part del govern espanyol. Demanen que es legisli per obligar les empreses a informar els consumidors quan es produeixen canvis en el contingut dels envasos. Segons Sánchez, aquesta mesura incrementaria la transparència i podria servir de fre a aquestes pràctiques, especialment freqüents en contextos d’inflació.
En definitiva, la reduflació no només afecta la butxaca del consumidor, sinó també la seva capacitat de decisió informada. En un mercat saturat de productes i marques, la claredat i la transparència esdevenen eines essencials per garantir un consum responsable i just.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris