Carregant...
Una solució mataronina a la falta de maquinistes per a Renfe

Redacció

Una solució mataronina a la falta de maquinistes per a Renfe

Mataró vol apostar per la Formació Professional ferroviària enmig del debat pel traspàs de Rodalies i les vagues en el servei

 

Mataró fa un pas endavant en la seva històrica vinculació amb el ferrocarril i aposta per la Formació Professional en aquest àmbit. El Ple municipal ha aprovat una proposta de Junts per Mataró per impulsar estudis ferroviaris a la ciutat, coincidint amb un moment clau en la negociació del traspàs de Rodalies i la manca de professionals en el sector.

La proposta, que va obtenir el suport de la majoria de grups municipals, estableix les bases per convertir Mataró en una ciutat referent en la formació de professionals ferroviaris. L'acord contempla la implantació d'estudis de Formació Professional especialitzats en infraestructura de via, catenària, electrificació, senyalització, seguretat ferroviària i manteniment de material rodant, entre altres especialitats. A més, es preveu la formació de maquinistes, auxiliars de viatge i personal d'atenció al client.

El moment de crisi

Aquest acord es produeix en un moment de crisi del servei de Rodalies, marcat per les incidències diàries i les vagues del personal ferroviari. Segons dades de la Generalitat, entre 2025 i 2028 es necessitaran almenys un miler de nous tècnics qualificats per cobrir les necessitats del sector. "Renfe compta amb una escola a l'Hospitalet de Llobregat que no pot donar l'abast amb l'oferta laboral existent. Fins i tot FGC necessita entre 2025 i 2026 uns 70 maquinistes per circular per Rodalies Lleida i per al servei de llançadora de Barcelona al Prat", destaca la proposta aprovada pel consistori.

Per facilitar la implantació d'aquests estudis, l'Ajuntament de Mataró proposa aprofitar els tallers de manteniment i els espais logístics existents a la ciutat. A més, es preveu que l'Institut Miquel Biada esdevingui un centre de Formació Professional integrada especialitzat en el sector ferroviari. "Hem d'aprofitar la nostra història i la infraestructura de la ciutat per formar els professionals que necessita el sector", afirmen des de Junts per Mataró.

Aquest projecte s'emmarca en el Pla de Rodalies Catalunya, que preveu una inversió de 6.300 milions d'euros per millorar les infraestructures ferroviàries i ampliar la capacitat del servei. La Generalitat ja ha anunciat la seva intenció de distribuir territorialment aquests estudis, amb Mataró com un dels municipis destacats. Actualment, l'únic centre públic que imparteix aquests estudis és l'Institut F. Xavier Lluch i Rafecas de Vilanova i la Geltrú, que es convertirà en el Centre de Formació Professional Integrat sectorial de referència a Catalunya.[banner-AMP_5]

L'Ajuntament de Mataró es compromet a liderar el projecte, en coordinació amb el Departament d'Educació i Formació Professional i el Consell de la Formació Professional de Mataró. "No podem perdre aquesta oportunitat. Ara és el moment de dotar-nos d'un centre de referència en formació ferroviària i donar resposta a la necessitat urgent de professionals en el sector", conclou la proposta. Amb aquest pas, Mataró es posiciona com un actor clau en la millora del servei ferroviari a Catalunya, tot recuperant el seu llegat històric com a primera ciutat del territori connectada per tren.[banner-AMP_6]

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta