Els Mossos d'Esquadra han detingut tres persones i n'han denunciat una quarta per haver fet presumptament grafits en un dels nous trens de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que es trobava en fase de proves a Mataró. Els danys ocasionats en el comboi, destinat a la futura connexió ferroviària entre Barcelona i l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, superen els 100.000 euros.
Segons ha informat la policia catalana, el tren circulava en horari nocturn per Mataró per comprovar-ne el correcte funcionament quan es van produir els fets. El comboi forma part de la nova flota que donarà servei a la futura línia que connectarà el centre de Barcelona amb les terminals T1 i T2 de l'aeroport.
La investigació, desenvolupada per la Unitat d'Investigació de l'Àrea Central Aeroportuària i de Transport Públic (ACAT), ha permès identificar quatre presumptes autors dels fets. L'operatiu policial es va culminar el passat 17 de juny amb la detenció de tres dels implicats i la denúncia d'un quart. Tots quatre són, segons els Mossos, multireincidents en delictes relacionats amb els grafits al transport ferroviari.
El futur tren a l'Aeroport, vandalitzat als tallers de Renfe a Mataró
Els fets es remunten al tren vandalitzat als tallers de Mataró
Els fets estan relacionats amb el cas que Capgròs va explicar el passat mes de març, quan un dels nous trens d'FGC destinats a la connexió amb l'aeroport va aparèixer completament cobert de grafits als tallers ferroviaris de Mataró, a la zona d'Iveco-Pegaso, molt a prop de l'estació. El comboi, que es trobava en fase de proves, era visible des dels trens de la línia R1.
Aquell episodi va tornar a posar el focus sobre la problemàtica dels grafits als tallers ferroviaris de Mataró, convertits des de fa anys en objectiu habitual dels grafiters. Sense anar més lluny, l'any passat diversos nous combois de Rodalies de dos pisos, també en fase de proves, van aparèixer pintats pràcticament des del primer dia que van ser estacionats a la capital del Maresme.
Els danys econòmics, xifrats en més de 100.000 euros, no només afecten l'operador ferroviari, sinó que també poden tenir conseqüències sobre el servei, ja que aquests actes poden comportar la retirada temporal de combois i generar incidències en la circulació.
Actual estació a la T2 de l'Aeroport
Més vigilància contra els grafits a la xarxa ferroviària
Davant l'augment d'aquest tipus d'actes vandàlics, els Mossos d'Esquadra han reforçat en els darrers mesos la presència policial a la xarxa ferroviària catalana. Entre les mesures adoptades destaca el desplegament del dispositiu Iris, que inclou patrullatges específics en estacions i zones sensibles, l'ús de la Unitat de Drons per detectar punts vulnerables i la coordinació permanent amb els serveis de seguretat de Renfe i Adif.
Aquest dispositiu compta també amb el suport d'unitats de seguretat ciutadana i de vigilància privada amb l'objectiu de prevenir i detectar actes vandàlics abans que es produeixin.