A Canet de Mar, l’Escola Misericòrdia es prepara per rebre, al setembre de 2025, una nova cohort d’infants a tercer de primària. Tot fa pensar que seran 27. Tots junts, en un sol grup. Amb una mestra. Sense desdoblament. I a la mestra designada, li demanarem el miracle un any mes... miracles impossibles, és clar.
27 infants no són només una xifra. Són 27 veus, ritmes, maneres d’estimar i d’aprendre. Alguns han passat per I3, I4 i I5, primer i segon a la mateixa escola; d’altres són nouvinguts. Uns tenen castellà com a llengua familiar, d’altres el català, molts cap dels dos. Alguns infants requereixen atenció personalitzada per dificultats en el llenguatge, el desenvolupament emocional o la comprensió lectora. Tots tenen dret a una educació inclusiva, i totes les famílies, a un sistema que respongui amb responsabilitat.
Com a AFA, fa temps que dialoguem amb la direcció del centre, amb l’Ajuntament, l’aFFaC, diversos Sindicats de mestres i amb Serveis Territorials per traslladar una petició senzilla: el desdoblament d’aquesta línia de tercer. Una mesura que permet atendre millor la diversitat, prevenir desigualtats i garantir les condicions mínimes de qualitat educativa.
Sabem que els criteris de planificació del Departament són restrictius i que les excepcions no són fàcils d’aconseguir. Però les realitats escolars són més complexes que una ràtio, i pensem que les normes s’han d’interpretar. El Decret 11/2021, que regula l’escola inclusiva, recorda que cal programar l’oferta pensant en la resposta a les necessitats educatives específiques i les condicions socials que poden dificultar l’èxit escolar. I el Decret 75/2007 —encara vigent en aspectes de planificació— contempla que, en casos justificats, es pot desdoblar abans d’arribar als 28 alumnes. Ens preguntem: què més cal?
A més, la situació és especialment delicada enguany: les altres escoles del municipi ja han assolit el límit de sol·licituds. L’Escola Misericòrdia es veurà probablement abocada a acollir nous alumnes per matrícula viva durant l’estiu i el primer trimestre. Té sentit esperar que la situació sigui insostenible per actuar-hi?
Som una escola pública, oberta i diversa, que no ha volgut mai competir per recursos ni fer soroll innecessari. Però avui alça la veu amb serenitat i fermesa, perquè defensa el dret dels infants a créixer amb unes condicions dignes.
La decisió és a les mans de la Direcció General de Centres Públics i la Subdirecció General de Planificació Educativa. Encara hi som a temps. I potser aquesta carta, que neix d’un cas concret, pot ajudar a visibilitzar també altres situacions similars al Maresme o al país. Entre totes les escoles públiques, ens sabem part d’una mateixa lluita: que cap infant sigui massa per ser estimat, ni massa perquè no el puguem acompanyar com cal.
Associació de Famílies de l’Escola Misericòrdia
Canet de Mar, juliol de 2025
Comentaris