El Maresme fa un pas decisiu en un projecte llargament reclamat. El Consell de Ministres ha autoritzat aquest dimarts la modificació dels límits de despesa perquè el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible pugui signar el conveni amb la Generalitat que ha de finançar les actuacions de millora a la N-II i la C-32. L’acord posa xifra i calendari definitius als 384 milions d’euros compromesos per l’Estat.
Una promesa que arriba més de dècada i mitja tard
La intervenció al corredor del litoral es va començar a gestar fa setze anys, arran de la cessió de la N-II a la Generalitat i del compromís que l’Estat contribuiria econòmicament a la seva transformació. Tot i això, el projecte va quedar encallat durant anys i alguns fons inicials mai es van executar.
Ara, després del pacte entre Estat i Generalitat en la Comissió d’Inversions d’Infraestructures celebrada el febrer d’aquest 2025, el govern espanyol ha desbloquejat el mecanisme que permetrà formalitzar el conveni i avançar amb el finançament.
La transformació de l'N-II, llargament reivindicada. Foto: R. Gallofré
Un calendari fins al 2032
Els 384 milions es distribuiran en vuit anualitats, amb un desplegament progressiu que culminarà el 2032, amb 5 milions previstoes per aquest 25, 24 per al 2026, 70 milions anuals entre el 2027 i el 2030, i finalment 60 i 15 per al 201 i 2022. La major part de la inversió arribarà, per tant, a partir de 2027, coincidint amb la fase central de les obres.
Quin és l’objectiu?
El conveni preveu transformar la N-II, entre Montgat i Tordera, en una via amb menys intensitat de trànsit i amb més caràcter urbà. El plantejament inclou la reducció de vehicles en superfície, nous espais per a vianants i bicicletes; i una integració més amable amb els nuclis costaners
Actualment, per aquest tram hi circulen uns 10.000 vehicles diaris. La voluntat és que bona part d’aquest trànsit es traslladi cap a la C-32, alliberant el litoral i permetent-ne la “pacificació”.
Un enllaç de la C32 al Maresme
La C-32, peça clau
En paral·lel, el Departament de Territori treballa en nous accessos a l’autopista, amb una previsió d’inversió d’uns 120 milions d’euros. L’objectiu és que la C-32 absorbeixi més mobilitat i faciliti la reconversió de la N-II. Aquesta qüestió que està sent objecte de debat al Maresme. De fet, la Generalitat ha anunciat que no es farà la prevista a Canet, en resposta a la pressió de grups ecologistes.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta