7 coses que no sabies de Miquel Biada
7 coses que no sabies de Miquel Biada

Redacció

7 coses que no sabies sobre el mataroní que va impulsar el ferrocarril Barcelona-Mataró

De Miquel Biada se'n coneix abastament l'impuls del primer ferrocarril el 1848 però no tant altres aspectes de la seva biografia

A Mataró, el nom de Miquel Biada no és només el d’un personatge històric: és un símbol de ciutat. El seu llegat és omnipresent —donant nom a carrers, escoles, entitats, monuments, places- — i és recordat com el mataroní que va convertir la seva visió en un canvi estructural per al país: el primer ferrocarril de la Península Ibèrica, efemèride que se celebra cada 28 d'octubre per a commemorar la fita de 1848. Cap altre personatge local ha tingut un impacte tan directe i transcendental en la història industrial catalana, i per això Biada és encara avui una figura de memòria cívica, oi, alhora, debat històric.

Quan es parla de Miquel Biada i Bunyol (Mataró, 1789-1848), gairebé tothom el recorda com “l’home que va portar el tren a Espanya”. Però darrere la figura mítica del primer ferrocarril peninsular hi ha una biografia molt més complexa, plena d’episodis inesperats, aventures atlàntiques, guerres, fortunes perdudes i recuperades… i també ombres.

Aquestes són 7 coses poc conegudes que expliquen qui era realment l’impulsor del tren Barcelona-Mataró.

1. El seu cognom original no era Biada

La família era d’origen francès i el llinatge correcte era Viada o Viala, descendents d’un immigrant arribat al Maresme al segle XVII. Miquel, però, firmava sempre “Biada”, i encara avui se’n desconeix el motiu exacte.

2. Abans de ser empresari ferroviari, va ser mariner i militar

El jove Biada es va formar a l’Escola Nàutica d’Arenys de Mar i es va llançar molt aviat a la vida marítima. El 1810 ja vivia a Maracaibo (Veneçuela) com a comerciant, i durant la guerra d’independència hispanoamericana va servir al bàndol espanyol, com a capità d’una goleta armada. Va fer missions militars fins al 1820.

3. Va fugir de Veneçuela arruïnat i exiliat

Quan Maracaibo es va sumar a la independència, Biada —partidari de la Corona— va ser obligat a pagar una forta multa i a abandonar el país. Va tornar a Catalunya sense diners i amb la carrera comercial trencada.

4. Va recuperar la fortuna… a Cuba

A l’Havana va refer negocis familiars i va entrar al circuit mercantil del tabac, sucre i transport marítim. Encara que no hi ha proves documentals que participés directament en el tràfic d’esclaus, Biada va defensar públicament el manteniment de l’esclavitud a Cuba, fet que avui genera una part incòmoda del seu llegat.

Els impulsors del primer ferrocarril
Els impulsors del primer ferrocarril


5. Va viure de prop el primer ferrocarril del món hispànic

El 1837 es va inaugurar el tren L’Havana-Bejucal, primer ferrocarril de l’Amèrica hispana. Aquell esdeveniment li va canviar la vida: va decidir que Catalunya havia de tenir la seva pròpia línia moderna, i que el trajecte havia de ser Barcelona-Mataró.

6. Sense capital català, va buscar diners a Londres

A Barcelona no el van prendre seriosament: la industrialització tot just començava i molts consideraven el projecte una bogeria. Biada va viatjar a Londres, va trobar inversors britànics i va aconseguir que els anglesos aportessin el 50% del capital inicial. Per primera vegada, Catalunya veia néixer una gran empresa d’inversió mixta internacional.

7. Va morir abans de veure el tren circular

El 28 d’octubre de 1848 s’inaugurava el primer tren d’Espanya, 28 km de via que canviaven per sempre la mobilitat i l’economia catalana. Però Miquel Biada havia mort sis mesos abans, víctima d’una pneumònia, segons la tradició causada per vetllar de nit les obres per evitar sabotatges.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris