Carregant...
Bote, durant la seva intervenció al Nova Economia Forum. Foto: ACN

Jordi Palmer

Bote reclama millores a l’R1 “sense detriment d’una línia orbital” per connectar l’arc metropolità

L’alcalde de Mataró reivindica el municipalisme com a instrument per a “la contenció de les desigualtats socials”

L’alcalde de Mataró, David Bote (PSC), és una de les veus més importants i influents del municipalisme català com a president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC). És amb aquesta doble característica d’alcalde i referent municipalista que Bote, en el marc d’una conferència organitzada pel Nova Economia Fòrum celebrada aquest dimecres al matí a Barcelona, que ha reivindicat la política local com a instrument per a “la contenció de les desigualtats socials”, alhora que ha defensat la necessitat d’articular estructures en “l’arc metropolità”, entre les quals la línia orbital. Per l’alcalde de la capital del Maresme, es tractaria d’una infraestructura clau per “connectar les ciutats metropolitanes”.

Pel que fa a l’àmbit local, l’alcalde de Mataró ha recordat que fins a principis dels anys vuitanta “no estava garantit el subministrament d’aigua les 24 hores tots els dies de l’any”, com a exemple de la tasca duta a terme pels ajuntaments democràtics, a més de reivindicar actuacions com la del Tecnocampus de Mataró, que acull uns 4.000 estudiants. També ha defensat una “aproximació pragmàtica” als problemes de Rodalies i en especial l’R1, que és la que circula pel Maresme, admetent que als mateixos alcaldes de la comarca “ens ha faltat reivindicar inversions a la línia, perquè la realitat de l’R1 fos millor”.

El recorregut del Tren Orbital. Foto: Societat Catalana d'Ordenació del Territori

Ferrocarril i carretera

Això sí, Bote ha considerat que afavorir millores en aquesta línia a partir de més inversions i la millora de les estacions “no ha d’anar en detriment dels plans del Govern de recuperar la idea de connectar les ciutats metropolitanes amb l’arc metropolità”, que s’articularia a través  d’una “línia orbital” que permetria “millorar la planificació del creixement de les estructures metropolitanes”, tenint en compte que per a Bote, el terme municipal de Mataró no permet grans plans de creixement, “perquè el nostre sòl urbà ja està pràcticament esgotat”, i tampoc hi ha intenció de fer créixer el sòl urbanitzable a costa del sòl agrari o forestal. Per això mateix, Bote advoca per una “regeneració urbana” i una “redistribució de la densitat”. 

Un moment de l'acte

A més, l’alcalde de Mataró també s’ha referit als plans de transformació de la carretera N-II, apuntant que en un futur aquesta principal via de comunicació serà apte per a vianants i mitjans de mobilitat sostenible, que aproparà els municipis de la comarca i en millorarà la relació. De fet, l’alcalde de Mataró ha fet la broma que, amb aquesta reconversió, “Vilassar passarà a ser un barri de Mataró”, una afirmació que, més enllà que agradi o no als veïns d’aquest segon municipi, suposa millorar la connectivitat dins del Maresme. 

En un ambient distès i sobre el paper del mataroní més popular d’aquests moments, el futbolista de l’FC Barcelona Lamine Yamal, Bote s’ha reivindicat com a seguidor “del Betis”, però ha recordat que gràcies a Yamal s’ha pogut passejar la bandera de Mataró arreu del món, un fet que agreixi molt, reivindicant, això sí, que hi ha moltes més realitats a Mataró a banda de la del futbolista blaugrana.

Municipalisme per frenar l’extrema dreta

L’acte, que ha comptat amb la presència, entre d’altres, del president Montilla, el conseller Espadaler, l’alcalde de Cornellà, Antoni Balmón, i el president del grup parlamentari socialista Ferran Pedret, ha servit perquè Bote hagi exposat una defensa de l’acció municipalista en la “transformació i dignificació de l’espai públic”, però també com a bastió per “preservar el món local de les onades de polarització”, en referència a l’auge de l’extrema dreta i la possibilitat que en les properes eleccions municipals del 2027 incrementi la seva presència als ajuntaments de tot Catalunya. L’antídot, per a Bote, és afrontar els reptes actuals, principalment els dels “desequilibris territorials i el despoblament”.

En aquest sentit, Bote ha lamentat que els desequilibris socials comporten uns desequilibris territorials que ara ja van més enllà dels termes municipals, amb l’aparició d’una “segregació en base de renda amb salt de municipi”, amb pobles i ciutats que concentren les rendes més altes i altres que concentren les més baixes amb l’afegit que aquests tenen “els ingressos compromesos en despesa social per atendre la població més vulnerable”. “Això posa en perill l'esquelet que de la xarxa de ciutats que aguanta el país”, ha continuat Bote. Per això, el president de l’FMC ha reclamat una necessària revisió de l’actual sistema de finançament local i aconseguir una “millor distribució”.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta