La línia de tren al Maresme
La línia de tren al Maresme

El Govern inclou el Tren Orbital al seu full de ruta ferroviari i reobre l'esperança per a Mataró

L’executiu català preveu impulsar la línia R9 dins del nou pla ferroviari fins al 2050, un projecte clau per al Maresme i que transformaria la mobilitat i el traçat ferroviari de la seva capital

El Govern de la Generalitat ha aprovat aquest dimarts l’Estratègia Ferroviària de Catalunya (EFC), un ambiciós full de ruta amb 63 mesures per desenvolupar fins al 2050 i que, entre d’altres actuacions, torna a posar sobre la taula el projecte del Tren Orbital. Aquesta línia ferroviària (R9) hauria d’unir Mataró amb el Vallès, el Penedès i el Baix Llobregat sense passar per Barcelona, connectant fins a 26 municipis de sis comarques i suposant una autèntica revolució per a la mobilitat al Maresme.

El document, aprovat aquest dimarts pel Consell Executiu, planteja “impulsar la Línia Orbital ferroviària (R9)” com una de les infraestructures estratègiques per reequilibrar el territori i millorar les connexions entre les corones metropolitanes. Amb aquesta mesura, el Govern recupera un projecte llargament reivindicat que ha estat aparcat durant dècades per la seva complexitat i el seu alt cost econòmic.

El recorregut del Tren Orbital. Foto: Societat Catalana d'Ordenació del Territori

El recorregut del Tren Orbital. Foto: Societat Catalana d'Ordenació del Territori

Una revolució per a Mataró

En el cas de Mataró, el projecte de Tren Orbital —que fa més de vint anys que s’arrossega entre estudis i anuncis polítics— implicaria soterrar les vies al llarg del circuit de rondes i crear quatre noves estacions: a Cerdanyola, al Pla d’en Boet, al Parc Central i a Rocafonda. D’aquesta manera, la capital del Maresme deixaria enrere la barrera que suposen les vies actuals al front marítim i milloraria notablement la connexió ferroviària de diversos barris amb el centre i amb el Vallès.

El traçat complet de la línia preveu 120 quilòmetres de recorregut, 42 estacions (23 de noves) i un volum estimat de 96.000 viatgers diaris, amb un 30% de reducció del trànsit privat. El cost, però, continua sent l’escull principal: fonts del sector estimen que podria superar els 4.000 milions d’euros.

El traçat del tren orbital per la ciutat.

El traçat del tren orbital per la ciutat

Una aposta dins del nou model ferroviari català

L’Estratègia Ferroviària de Catalunya busca definir el nou model de transport arran del traspàs integral de Rodalies i el creixement demogràfic previst fins al 2050. El pla inclou altres actuacions com la creació d’una empresa pública per comprar material rodant, la millora de la intermodalitat i tres noves estacions d’AVE a Girona, Tarragona i Vilafranca del Penedès.

Amb la incorporació del Tren Orbital al document, el Govern envia un missatge clar: el projecte es manté viu i figura entre les infraestructures clau de futur. Tot i això, encara no hi ha compromís d’execució ni calendari definit, i caldrà veure si l’impuls de l’EFC aconsegueix convertir en realitat una proposta que Mataró espera des de fa més de dues dècades.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris