Vista aèria de la plaça de les Tereses de Mataró. Foto: R.Gallofré
Vista aèria de la plaça de les Tereses de Mataró. Foto: R.Gallofré

Desfer el nus de plaça de les Tereses, la clau de volta del centre de Mataró

Treure busos interurbans, primers passos per poder definir el nou pla d'usos de la plaça, que ha de ser un pulmó verd, un espai per a vianants i un node comercial del centre de la ciutat

La plaça de les Tereses, un dels punts neuràlgics de Mataró, viurà en un futur no gaire llunyà una transformació important que, si s'implementa bé, canviarà la dinàmica del centre de la ciutat. La majoria dels ciutadans associa actualment aquesta plaça al soroll i la contaminació, en especial per la seva connexió amb els autobusos interurbans; un nus de trànsit que ha estat objecte de debat durant anys per la pressió que genera sobre l’espai públic. L’Ajuntament de Mataró, en resposta a les queixes veïnals, ha començat a treballar en un pla per alleujar la càrrega d'aquests busos, un primer pas essencial per poder acabar redefinint els usos de la plaça i millorar la qualitat de vida de veïns i visitants.

En declaracions a Capgros.com, el regidor de mobilitat de l'Ajuntament de Mataró, Xesco Gomar, ha destacat que la retirada dels busos interurbans -o com a mínim d'una part d'ells- de la plaça de les Tereses és una reivindicació històrica de la ciutat, un desig compartit tant per veïns com per polítics. "És una mesura que hem estat treballant des de fa temps i que ara s'està fent realitat. La plaça necessita un espai per als vianants, un pulmó verd que permeti gaudir de l'entorn, sense la pressió de tants autobusos", afirma Gomar. 

Un canvi de paradigma per a la mobilitat a Mataró

La presència massiva d’autobusos interurbans a la plaça de les Tereses ha estat una font de malestar entre els veïns. La seva concentració fa que la zona sigui massa congestionada, amb un trànsit constant de vehicles, inclosos fins a 300 autobusos diaris entre els urbans i els interurbans. Aquesta situació ha provocat que que sigui un espai públic molt poc amable tant pels vianants, malgrat la zona verda central i l'àrea de jocs infantils que acull, i les activitats comercials de la zona. Els autobusos entren i surten de la plaça per vials estrets com Sant Benet i el Torrent, i la seva circulació en un entorn com aquest  resulta directament perillosa, tal i com es va viure l'any passat amb l'atropellament d'una dona gran per part d'un bus provinent de Barcelona. 

Parada d'autobús de la Plaça de les Tereses. Foto: R.Gallofré

Parada d'autobús de la Plaça de les Tereses. Foto: R.Gallofré

L'esponjament d'aquests autobusos, traspassant expedicions de diverses línies (com la de Barcelona o la de la UAB) a altres punts de la ciutat més densament poblats i per tant amb una demanda més alta, servirà no tan sols per millorar la mobilitat, sinó també permetre una major integració de l'espai amb el centre urbà. És a dir, que la reconfiguració del trànsit a la plaça és només el primer pas per un pla més ambiciós que inclou la definició dels nous usos de la plaça de les Tereses.

Gomar exposa que la idea, que s'ha de concretar sobre paper i plànol, és fer de la plaça un espai de referència per als vianants, un lloc que combini la funció comercial amb una gran zona verda. "No es tracta només de desfer el nus de trànsit, sinó de donar a la plaça un nou ús que la faci atractiva per a tothom", afegeix.

L'entrada a l'aparcament municipal de plaça de les Tereses, al centre de Mataró

L'entrada a l'aparcament municipal de plaça de les Tereses, al centre de Mataró

L'eix Plaça de Cuba-Plaça Gran

La transformació de la plaça de les Tereses és clau per acabar de donar forma al Pla d'Impuls del Centre, que en els darrers anys ha comportat la reurbanització de plaça de Santa Anna, Camí Ral o, en el cas més recent, el carrer Sant Josep. Aquest últim s'ha reconvertit en prioritari per a vianants, els quals topen bruscament amb la plaça i el seu predomini de cotxes i busos. Un dels punts més importants d'aquest pla per revitalitzar la vida urbana i comercial del casc antic era crear un eix entre dos grans pols d'activitat diürna i nocturna, la plaça de Cuba i plaça Gran. "Aquest corredor té un potencial increïble i és fonamental per al desenvolupament d'un centre de la ciutat on les persones siguin les protagonistes, sense la necessitat d'esquivar cotxes", declara Gomar.

 

Carrer Sant Josep. Foto: R.Gallofré
Carrer Sant Josep. Foto: R.Gallofré

 

Un munt de peces per encaixar

A ningú se li escapa, però, que plantejar un nou pla d'usos per a la plaça de Les Tereses perquè assoleixi aquesta nova funció ciutadana no serà gens fàcil, ja que cal encaixar moltes peces. Esponjar els autobusos interurbans no és el mateix que eliminar-los tots, quelcom que sembla força més difícil. Els vehicles de Mataró Bus hi seguiran circulant i aturant-s'hi, i el pas de vehicles privats seguirà sent elevat per, entre d'altres motius, la presència de l'aparcament municipal soterrat, el més gran de la ciutat.

Una pressió de trànsit que cal combinar amb la presència de centres educatius (l'escola Pia Santa Anna), dels mercats no sedentaris (de roba i complements els dijous i d'alimentació els dissabtes), de les famílies que porten els infants a l'àrea de jocs o dels milers de vianants que creuen a diari aquest punt neuràlgic. Un trencaclosques al que no serà fàcil trobar-hi una solució. 

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris (13)