Vestit dissenyat per Maria Molist. Font: Museu del Disseny de Barcelona
Vestit dissenyat per Maria Molist. Font: Museu del Disseny de Barcelona

Maria Molist, la modista mataronina que va vestir la burgesia catalana i va enamorar Frederic Mompou

Entre salons privats, música i alta societat, el rastre d’una creadora avançada al seu temps i que va conquerir Barcelona amb el seu talent

Entre els noms propis que expliquen la Barcelona modernista, sovint dominada per arquitectes, mecenes i artistes, n’hi ha d’altres que han quedat injustament en un segon pla. Un d’aquests és el de Maria Molist, modista nascuda a Mataró a finals del segle XIX que va arribar a ser una de les creadores de moda més prestigioses de la seva època i una figura clau dins els cercles de la burgesia catalana.

La seva història reapareix aquests dies arran d’un vídeo produït per El Nacional.cat i conduït per Macarena Bergada, guia turística especialitzada en experiències culturals per a tots aquells que vulguin anar més enllà dels tópics turístics. En el reportatge, Bergada proposa una visita conjunta a La Pedrera i al Palau de la Música Catalana, dos espais que simbolitzen les dues cares del modernisme: l’àmbit privat de la burgesia, representat per la Casa Milà, i l’esfera pública, cultural i social, encarnada pel Palau.

 

És en aquest recorregut per l’univers modernista que apareix el nom de Maria Molist, també coneguda com a Maria de Mataró. I no pas per casualitat. La modista mataronina era la preferida de Roser Segimon, esposa de Pere Milà i una de les dones més influents del seu temps. Segimon, promotora amb el seu marit de la Casa Milà (La Pedrera) i gran aficionada a la música i assídua al Palau de la Música, confiava en Molist per vestir-se, igual que moltes altres dones de l’elit barcelonina.

Roser Segimon

Roser Segimon, 'mestressa' de La Pedrera, tenia a Molist com a modista preferida

Del taller de Mataró a ser un referent a la capital

Filla d’una família pagesa, Maria Molist va obrir molt jove el seu primer taller a Mataró, al carrer de Palau. A inicis del segle XX, ja casada amb Josep Morera, es va instal·lar a Barcelona, primer al carrer de Portaferrissa i més endavant al carrer de Pau Claris, des d’on va construir una autèntica casa de modes de referència. Elaborava prop de 200 models anuals i les seves creacions eren reconegudes no només pel refinament tècnic, sinó també pel seu valor artístic.

Vestit de Maria Molist

Detall d'un vestit creat per la modista mataronina. Foto: Museu del Dísseny

En plena efervescència modernista, treballava amb sedes, gases, brodats i blondes de gran qualitat, i viatjava sovint a París per conèixer les últimes tendències, adquirir teixits i adaptar-les al gust de la clientela catalana. La seva fama va arribar tan lluny que, segons diverses fonts, hauria arribat a vestir fins i tot la reina Victòria Eugènia.

Un afer amb Mompou?

El vídeo d’El Nacional.cat també recupera un dels aspectes més enigmàtics de la seva biografia: els rumors d’una possible relació sentimental amb el compositor Frederic Mompou, una connexió que reforça encara més el vincle de Maria Molist amb l’ambient cultural i musical del moment, el mateix que tenia al Palau de la Música un dels seus grans escenaris.

El Palau de la Música Catalana

El Palau de la Música Catalana

Avui, part del llegat de Maria Molist es conserva en diversos vestits dipositats al Museu del Disseny de Barcelona i al Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa, testimoni d’una dona que, des de l’ofici i el talent, va contribuir a definir l’estètica d’una època. 

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris