Usuaris del tren a l'estació de Mataró. Foto: R.Gallofré
Usuaris del tren a l'estació de Mataró. Foto: R.Gallofré

Revisen l'estació de Mataró per fer-la més segura per a les dones

Mataró participa en una iniciativa de la Generalitat per redissenyar les estacions de tren en matèria de seguretat, ja que un 57% de dones han patit assetjament al transport públic

L’estació de tren de Mataró és una de les set escollides pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per participar en una iniciativa pionera que vol repensar les estacions de tren i d’autobusos amb la mirada de les dones. El projecte, que inclou també espais com Sants, Figueres o Caldes de Montbui, busca incorporar l’experiència real de viatge de les dones per millorar la seguretat, l’accessibilitat i el confort en aquests espais públics.

Segons ha explicat la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, “hi ha molt marge de millora, especialment a Rodalies”, i les marxes exploratòries serveixen per detectar punts crítics, com zones poc il·luminades, racons o passadissos amb mala visibilitat. “Volem identificar situacions que sovint un tècnic no veuria, però que les usuàries pateixen en el seu dia a dia”, ha afirmat.

A Mataró, un grup d’entre 10 i 15 dones usuàries habituals del tren han participat en aquesta revisió, recorrent l’estació i els seus accessos per detectar zones insegures o amb problemes d’accessibilitat. L’objectiu és elaborar una guia de referència per al disseny de futures infraestructures de transport a Catalunya, amb criteris que tinguin en compte la perspectiva de gènere.

863b111d c697 4ab2 b1b2 3ebbab9fe7fb

El grup de dones analitzant l'estació del Clot, a Barcelona. Foto: ACN

El Departament recorda que, segons la seva última enquesta sobre assetjament sexual al transport públic, un 57% de les dones usuàries afirma haver patit alguna mena d’assetjament —des de comentaris incòmodes fins a tocaments o agressions verbals—, i que nou de cada deu dones joves entre 16 i 29 anys reconeixen haver viscut alguna situació d’aquest tipus. A més, el 60% de les persones que es mouen en transport públic a Catalunya són dones.

Tot i que les marxes exploratòries no busquen analitzar estacions concretes, si es detecten punts especialment crítics a Mataró o en altres estacions, el Departament traslladarà les conclusions a Renfe perquè les incorpori al Pla de Rodalies.

López subratlla que la iniciativa vol anar més enllà dels casos puntuals: “L’aspiració és que aquesta guia serveixi per transformar moltes més estacions en el futur i fer que totes les persones, especialment les dones, se sentin segures mentre viatgen”.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris (2)