Comprar per internet és cada cop més habitual, però el degoteig constant de furgonetes als carrers té un impacte clar en el trànsit i el medi ambient. Mataró participa aquests mesos en una prova pilot europea que vol canviar la manera com arriben els paquets a casa: integrant el repartiment de paqueteria d’últim quilòmetre al transport públic i a la ciclologística.
La ciutat forma part del projecte NanoHub Zone, impulsat per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i finançat per l’EIT Urban Mobility. La iniciativa preveu la instal·lació de dos micromagatzems intel·ligents (NanoHubs) a punts estratègics de Mataró: a l’Avinguda del Maresme i a la Ronda de la República, tots dos a prop de parades de tren i autobús.
Aquests espais funcionen com a petits centres de transbordament: la paqueteria arriba en transport públic i, des d’allà, es distribueix al centre de la ciutat mitjançant bicicletes de càrrega, reduint la presència de vehicles motoritzats en zones cèntriques i de baixes emissions.

Els autobusos Expres.cat entre Mataró, Granollers i Sabadell participen en el projecte. Foto: ACN
Paquets al maleter del bus
Una de les singularitats del projecte és que la paqueteria viatja al maleter de l’autobús exprés e13, que connecta Mataró, Granollers i Sabadell, operat per Cingles Bus (grup Sagalés). D’aquesta manera, s’aprofiten rutes ja existents i amb freqüències regulars, evitant desplaçaments addicionals de furgonetes i altres empreses de transport.
El projecte es desenvolupa en col·laboració amb operadors locals de ciclologística i administracions públiques, i situa Mataró al costat de ciutats com Granollers, Mollet del Vallès, Sabadell i Sant Cugat del Vallès, a més de Brussel·les, on també s’estan fent proves similars.
Menys furgonetes, més eficiència
El NanoHub Zone té diversos objectius: validar la tecnologia dels micromagatzems modulars, comprovar si el model és viable a escala comercial i municipal, i avançar cap a una logística urbana més eficient i sostenible. També es vol generar coneixement a partir de dades reals sobre el funcionament del sistema, els temps de repartiment i la coordinació entre els diferents actors implicats.

Projecte de bicis de càrrega Coop de Pedal de Mataró
Les proves pilot, que s’han iniciat aquest Nadal, s’allargaran fins al 31 de maig de 2026. Durant aquest període s’analitzaran possibles incidències i es definiran criteris per a una eventual implantació estable del model en municipis que apostin per reduir emissions sense renunciar a la comoditat de les compres online.
A Mataró, el projecte obre la porta a un futur on els paquets arribin de manera més silenciosa, neta i integrada a la mobilitat quotidiana, aprofitant infraestructures ja existents i adaptant-les als nous hàbits de consum.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris