El rellotge corre per al projecte Maresme EuroVelo 8. La comarca del Maresme té només dotze mesos —fins el 30 de juny del 2026— per desplegar un dels seus elements centrals: el carril bici que ha de recórrer tot el litoral maresmenc i connectar-lo plenament a la xarxa europea de rutes ciclistes EuroVelo. Amb el projecte aprovat el 2024 i una subvenció de més de tres milions d’euros ja assignada, aquest proper any serà clau per convertir la idea en una realitat tangible.
El Maresme EuroVelo 8 és una aposta estratègica del Consell Comarcal per transformar el model turístic de la comarca. L’objectiu és clar: passar d’una oferta centrada gairebé exclusivament en el sol i platja a un model que promogui el turisme sostenible, actiu i de natura, aprofitant l’encant paisatgístic i la proximitat amb Barcelona. El projecte forma part del Plan de Sostenibilidad Turística en Destinos del Ministeri d’Indústria i Turisme, i es finança a través dels fons europeus Next Generation EU, dins del marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Amb un pressupost de 3.090.631 euros, el projecte inclou 20 actuacions distribuïdes en quatre grans eixos: transició verda i sostenible, eficiència energètica, transició digital i competitivitat. Però el cor del projecte, el que ha de cosir físicament i simbòlicament la transformació, és la connexió ciclista al llarg de la comarca, especialment pel traçat de la carretera N-II, que es preveu adaptar i equipar per fer-la compatible amb l’ús cicloturista.

La Ruta del Mediterrani
Aquesta connexió no és només una millora de mobilitat, sinó una porta d’entrada a una nova economia turística. L’EuroVelo 8, també coneguda com la "Ruta del Mediterrani", travessa Europa des de Cadis fins a Xipre, i la integració del Maresme en aquest eix internacional obrirà les portes a un públic cicloturista europeu que busca opcions sostenibles, saludables i de qualitat. Les actuacions previstes inclouen la millora i senyalització de camins, la renaturalització de paisatges, la creació de punts de càrrega i reparació de bicicletes, la instal·lació de pèrgoles solars i la digitalització de l’oferta turística. També s’impulsarà la creació d’un ens gestor que coordini la destinació i garanteixi la continuïtat del projecte més enllà del període subvencionat.
- Però amb tot això, el temps és limitat. Tot i que les obres podran estendre’s fins a mitjan 2026, les fases clau de desplegament de la infraestructura ciclista han d’arrencar i avançar decisivament durant el proper any.
- El repte és majúscul: transformar la mobilitat, el paisatge i el turisme del Maresme en només dotze mesos.
- El compte enrere ha començat. I del ritme d’aquest any en dependrà si el Maresme esdevé realment un referent europeu de turisme sostenible o si perd l’oportunitat de sumar-se, amb força, a la gran xarxa cicloturista del continent.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris (1)