L'autopista C-32 al seu pas pel Maresme. Foto: ACN
L'autopista C-32 al seu pas pel Maresme. Foto: ACN

Les obres de pacificació de l'N-II i dels nous accessos a la C-32 al Maresme començaran el 2026

La Generalitat confirma que els treballs a la Nacional i a l'autopista avançaran "a bon ritme", un cop desbloquejada la inversió necessària de 384 milions d'euros

image (5)
 

La transformació de la N-II i la millora dels accessos a la C-32 al Maresme encaren la seva arrencada definitiva. El Departament de Territori preveu que les primeres actuacions s’iniciïn durant el 2026, un cop es formalitzi aquest desembre el conveni de finançament amb el Ministeri de Transports. El secretari d’Infraestructures, Manel Nadal, ha assegurat que el desplegament al territori avançarà ràpidament gràcies a la fórmula de les encomanes de gestió, que “duplica la capacitat d’execució d’obres” de la Generalitat.

Amb aquest conveni —l’únic que queda pendent dels cinc previstos per aquest 2025— el Maresme podrà activar un projecte llargament reivindicat, amb una inversió global de 384 milions d’euros fins al 2032 per part de l’Estat, als quals cal sumar-hi els 120 milions que Territori destina als nous accessos de la C-32.

5f49dc67 ab9d 466e 9e85 8851cc44c58a

El secretari d'Infraestructures, Manel Nadal. Foto: ACN

Un projecte encallat durant 16 anys

La pacificació de la N-II entre Montgat i Tordera i la reordenació de la mobilitat al corredor del litoral es va posar sobre la taula ara fa setze anys, quan l’Estat va cedir la carretera a la Generalitat amb el compromís d’assumir-ne la transformació. El projecte, però, ha acumulat retards constants i part dels diners inicials mai no van ser executats.

El desbloqueig definitiu va arribar el febrer passat, en la Comissió d’Inversions Estat–Generalitat, i aquesta setmana el Consell de Ministres ha autoritzat la modificació de despesa que permetrà signar el conveni abans que acabi el 2025. Amb això, Territori podrà activar els primers tràmits constructius al llarg del 2026.

La C-32 al seu pas del Maresme, amb els punts on hi haurà els nous accessos

La C-32 al seu pas del Maresme, amb els punts on s'havien previst nous accessos, tot i que el de Canet no es farà

Una transformació profunda del litoral

El conveni preveu convertir la N-II en una via amb menys trànsit i més caràcter urbà, reduint el volum de vehicles en superfície —actualment uns 10.000 diaris— i guanyant espai per a vianants i bicicletes. La clau del canvi serà el trasllat progressiu de mobilitat cap a la C-32, que es reforçarà amb nous enllaços i millores de connectivitat.

La Generalitat ja treballa en aquests accessos, amb una previsió d’inversió de 120 milions d’euros. El projecte, però, no està exempt de debat: Territori ha descartat el polèmic enllaç previst a Canet de Mar després de les crítiques de grups ecologistes i entitats locals.

Un altre any esperant la lletra petita de la Nacional II. Foto: R. Gallofré

L'N-II al Maresme viurà una transformació profunda. Foto: R. Gallofré

Un calendari fins al 2032, però amb arrencada imminent

Els 384 milions d’euros de l’Estat es desplegaran en vuit anualitats fins al 2032, però la Generalitat destaca que l’ús de les encomanes de gestió permetrà agilitzar tràmits i garantir que “els diners arriben a Catalunya i les obres es fan”. Segons Nadal, els primers moviments al territori —tan bon punt se signi el conveni— es podrien començar a veure a partir de finals del 2026, amb un increment notable del ritme d’execució a partir del 2027.

Altres projectes estratègics impulsats per les encomanes

A banda del projecte del Maresme, la Generalitat té en marxa quatre encomanes de gestió més que sumen una inversió global d’1.130 milions d’euros fins al 2033. Entre elles hi ha el nou traçat de l’Eix Pirinenc (260 milions), els sis nous enllaços i l’ampliació d’onze més a l’AP-2 i l’AP-7 (250 milions), els intercanviadors ferroviaris entre FGC i Rodalies al Vallès (36 milions) i la ronda Nord de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès (200 milions). Tots aquests projectes estan ja acordats i en fase d’estudi, redacció o inici d’execució, i conformen la major ofensiva inversora en infraestructures dels darrers anys.

Comentaris