El tren, al seu pas pel Maresme, just a la vora de la costa. Foto ACN
El tren, al seu pas pel Maresme, just a la vora de la costa. Foto ACN

Redacció

El tren del Maresme pel litoral: és viable en un futur?

La plataforma Preservem el Maresme reclama obrir el debat 'de gran complexitat' a nivell comarcal i compartit entre totes les instàncies

AMARGANT PATROCINI CABRERA (1)
 

El debat sobre el futur del traçat ferroviari al Maresme, històricament situat a primera línia de mar i amenaçat per la regressió del litoral, torna a guanyar força. La segona jornada de debat organitzada per la plataforma Preservem el Maresme, sota el títol “Transport públic alternativa de futur”, va posar de manifest aquest dissabte 27 de setembre la necessitat d’abordar la qüestió de manera comarcal i interdisciplinària.

L’acte, celebrat amb l’assistència d’una cinquantena de persones vinculades a entitats del territori i als àmbits tècnics de mobilitat i urbanisme, va ser valorat molt positivament per l’organització. “No només per la participació, sinó per les conclusions obertes que permeten nous debats i aprofundiments”, van remarcar. La primera de les intervencions va anar a càrrec de Carles Garcia i Eduard Truco, de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que van exposar diverses propostes pràctiques de millora del servei de la línia R1 i de la xarxa d’autobusos urbans i interurbans. Solucions que, segons van defensar, es podrien aplicar a curt termini i que van ser ben rebudes pels assistents. A continuació, Jordi Pagès, en representació de Preservem el Maresme, va posar sobre la taula les bases del debat més complex: “Futur de la R1 davant la regressió del litoral. Bases per a un debat interdisciplinari. Estat de la qüestió. Amenaces, projectes, interrogants”.

  • El públic va enriquir el debat amb aportacions en nom propi i d’entitats, que s’incorporaran al document de treball que la plataforma vol traslladar al Consell Comarcal del Maresme, a través del seu Comissionat de Mobilitat, i també a altres institucions competents.

 

La proposta endèmica de traslladar el tren del Maresme a l’interior.Foto: Ajuntament de Santa Susanna
La proposta endèmica de traslladar el tren del Maresme a l’interior. Foto: Ajuntament de Santa Susanna


Un debat que ha de comptar amb els agents locals i la comunitat científica

Un dels punts que més consens va generar és la complexitat del problema. El Maresme viu al límit d’ocupació del territori, amb un model urbanístic i d’infraestructures desequilibrat i poc sostenible que no ha integrat prou els riscos ambientals, ara agreujats pel canvi climàtic. Davant d’aquest escenari, la plataforma considera imprescindible obrir un debat de país i demana la creació d’una Taula de Treball integral sobre el futur de la R1 i del litoral, amb representants de la Generalitat, l’Estat, l’ACA, els ajuntaments, el món científic i tècnic, els sectors econòmics i les entitats del territori. “Cal una visió global de les conques, el litoral, el territori i les infraestructures abans d’avançar en propostes concretes”, va remarcar Pagès, advertint que els projectes actuals —com el trasllat de la línia a l’interior que contempla el Pla Territorial Metropolità o l’estratègia estatal de nous espigons i dragatges— sovint es contradiuen i no han estat prou debatuts amb els agents locals ni amb la comunitat científica.

Preservem el Maresme vol que aquesta jornada sigui només el punt de partida d’un procés participatiu i transparent que, més enllà de solucions a curt termini, asseguri un model de mobilitat i de gestió del litoral que respongui als reptes de futur.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris