El balanç de denúncies interposades per l’Ajuntament de Mataró a vehicles per accés indegut a l’illa de vianants del casc antic en els darrers sis mesos deixa xifres molt xocants: prop de 20.000 entre el setembre de 2024 i febrer de 2025. Si bé és cert que aquestes s’han anat reduint en el transcurs del semestre, també es posa de manifest que un percentatge important de conductors desconeixia, o bé no havia entès, les restriccions de circulació imposades en aquest espai. L’onada de multes que s’ha derivat d’aquestes denúncies, amb sancions de 200 euros, ha generat fortes queixes entre conductors i comerciants de la zona.
Fins a 180 multes diàries
Segons dades facilitades per l’Ajuntament, el control d’accés a l’illa de vianants de Mataró ha registrat una disminució progressiva en el nombre de denúncies per accés indegut durant els darrers sis mesos: de 182 diàries al setembre de 2024 a 60 al febrer de 2025, fet que suposa una disminució del 67%.
En concret, al setembre de 2024, es van registrar una mitjana de 2.261 accessos diaris a la zona restringida de l’illa de vianants, amb 182 denúncies diàries, fet que representava un 8,05% d’infraccions sobre el total d’accessos. És a dir, que gairebé un de cada 10 conductors que accedia a aquesta illa ho feia incorrectament.
Els accessos diàris s’han mantingut a l’entorn dels 2.000 durant aquest semestre, mentre que el nombre de denúncies diàries de mitjana s’ha anat reduint. A l’octubre va ser de 157, amb un percentatge d’infraccions del 7,40%. Al novembre es van registrar 110 denúncies diàries (5,26% del total d’accessos); al desembre van ser 94 al dia (taxa d’infraccions del 4,56%), al gener 85 (4,55%) i al febrer 60 (2,92%).

Font: Ajuntament de Mataró
200 euros de sanció
Les denúncies interposades responen a la infracció de no obeir la senyalització de circulació prohibida per a tota classe de vehicles en ambdós sentits de circulació. Aquesta infracció és considerada greu i comporta una sanció de 200 euros, sense afectació als punts del carnet, segons l’article 152 del Reglament General de Circulació.
La suma total de denúncies en els darrers sis mesos seria de 20.856, tot i que el càlcul parteix de la mitjana diària i per tant acaba sent aproximat. A 200 euros la multa, comportaria una recaptació superior als 4 milions d’euros en mig any. Des de l’Ajuntament assenyalen, però, que les dades fan referència a propostes de denúncia, no sancions finals. Per tant algunes d’elles no arribaran a sanció perquè s’admetran al·legacions. A banda, en les sancions que finalment sí s’acabin imposant, una part no s’arriba a recaptar, per motius com ara insolvencia declarada de l’infractor o bé impagats. Així mateix, si les multes es paguen en un termini curt de temps se’n bonifica part de l’import.
Què és l’illa de vianants i quines restriccions té
L’Ajuntament de Mataró ha implantat, des de l’abril de l’any passat, un sistema més rigorós per regular l’accés de vehicles a l’illa de vianants del centre de la ciutat. L’objectiu, segons fonts municipals, és garantir la convivència en un espai que concentra una gran part de l’activitat comercial i cultural del municipi, i que cada dia registra un alt flux de vianants. Aquesta àrea inclou punts neuràlgics com la plaça de Santa Anna i La Riera, tradicionalment espais de reunió dels mataronins.

Illa de vianants
Segons dades recollides en el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible del 2014, l’afluència de persones a aquesta zona és molt elevada, amb fins a 14.200 vianants diaris a La Rambla i entre 7.000 i 11.200 a La Riera. Des del consistori s’apunta que el centre de la ciutat és “un pol fonamental de cohesió social i territorial, afavorint la vida comercial i la relació entre ciutadans”.
Amb la voluntat de preservar aquest espai i potenciar la qualitat de vida, el 2020 es va acordar amb el teixit comercial de la zona la implementació d’un control més estricte sobre els horaris d’accés, càrrega i descàrrega de vehicles. Els horaris establerts des de llavors són:
- De dilluns a divendres (feiners): de 7 a 11 h i de 15.15 a 16.45 h.
- Dissabtes: de 7 a 11 h.
- Diumenges i festius: només poden accedir-hi vehicles amb matrícula autoritzada.
- El temps màxim d’estada en aquests horaris és de 60 minuts. En cap cas es pot superar les 11 h del matí ni les 16.45 h de la tarda.
Fora dels horaris d’accés general només poden accedir a l’illa de vianants del Centre els vehicles que estiguin autoritzats, amb una estada màxima en superfície de 30 minuts. L’autorització només es dóna a vehicles de persones residents a la zona, propietàries i llogateres d’aparcaments, o amb mobilitat reduïda, així com a vehicles d’activitats de producció i distribució intensiva, taxis i, lògicament, de serveis d’emergència.
Càmeres de lectura de matrícules
El 2024 es va fer un pas més en la regulació d’aquest espai amb la implementació d’un sistema de lectura de matrícules, que va substituir les pilones ubicades als carrers Sant Josep i Sant Francesc d’Assís. Les càmeres registren les entrades i sortides dels vehicles per detectar i sancionar les infraccions, A més, es va ampliar l’illa de vianants incorporant la Muralla del Tigre i la Muralla de Sant Llorenç, amb l’objectiu, segons assenyalen des de l’Ajuntament, de garantir una mobilitat més segura i ordenada.

Les càmeres de control
Actualment l’illa està es troba delimitada per la Muralla del Tigre, la Muralla de Sant Llorenç, la baixada de Santa Anna, el Camí Ral, el carrer de l’Hospital, el carrer de Sant Bonaventura, el carrer de la Coma, la Muralla dels Genovesos i la Muralla de la Presó. Inclou també els carrers d’Amàlia i de Sant Josep.
Per facilitar la transició a aquest nou sistema, l’Ajuntament va desplegar un servei d’informadors als accessos de l’illa entre el Nadal 2023/2024 i finals d’abril del 2024, abans que es comencessin a aplicar les sancions econòmiques. Aquests informadors van tenir la funció d’explicar als conductors les noves normatives i resoldre possibles dubtes.
Confusions i millores en la senyalització
Malgrat que en els darrers mesos ha anat a la baixa, l’elevadíssim nombre de denúncies i el percentatge tant alt de vehicles infractors registrats sobretot durant la tardor passada permetrien concloure que la senyalització no ha estat prou clara, o bé que les limitacions són massa estrictes per a les necessitats de molts conductors i usuaris del centre de Mataró.

Torreta informativa a l'accés a l'illa de vianants per la Muralla. Foto: V. B.
En aquest sentit, des de l’Ajuntament assenyalen que en els darrers mesos s’ha reforçat la senyalització, incorporant una torreta informativa a la Muralla del Tigre (el seu encreuament amb el carrer d’Argentona és un dels punts crítics i que porta a més confusions, a tenor de les queixes expressades pels conductors). La darrera modificació en aquest àmbit ha estat senyalitzar amb unes bandes vermelles en cada accés que el vehicles que hi accedia ho feia a un espai d'accés restringit.
Des del Servei de Mobilitat, segons afegeixen les mateixes fonts municipals, es fa el seguiment dels canvis en la senyalització per tal que sigui entenedora i d'acord amb la normativa de trànsit. Per aquest motiu, s'ha incorporat en la senyalització actual la possibilitat del desdoblament que permet la redistribució del trànsit quan es produeix alguna incidència en algun dels carrers d'accés a l'Illa. La propera millora vindrà condicionada per la implementació de la futura Zona de Baixes Emissions de Mataró, que coincidirà amb l’illa de vianants.
Queixes dels comerciants i resposta municipal
La implementació de les restriccions i les multes que aquestes comporten també han generat moltes queixes entre els comerços del casc antic, que lamenten que s’està posant massa difícil l’accés a la zona. L’Ajuntament assenyala que està estudiant mesures per “millorar la compatibilitat entre la mobilitat sostenible i l’activitat comercial del centre”. En aquest sentit, s’està valorant la implementació d’un sistema d’abonaments o bonificacions als aparcaments municipals de l’entorn. Aquesta mesura s’està treballant conjuntament amb el teixit comercial de la zona, PUMSA i el servei de Promoció Econòmica per “facilitar l’accés regulat a l’illa de vianants sense afectar la dinàmica comercial del centre de Mataró”.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris (37)