Fa deu anys, un petit grup de músics es trobava per primera vegada sota la batuta d’una jove directora amb una il·lusió desbordant. Ningú s’imaginava aleshores que aquell projecte nascut amb humilitat i sense expectatives acabaria consolidant-se com un dels referents musicals de la ciutat. Avui, l’Orquestra de Mataró celebra el seu desè aniversari amb un dels reptes més ambiciosos de la seva trajectòria: dues funcions de Les Misérables durant Les Santes, amb entrades esgotades en qüestió de minuts i una allau de demanda que ja fa buscar fórmules per afegir-ne més.
La Clàudia Dubé, directora, presidenta i ànima del projecte, no amaga l’emoció: “És una cosa excepcional. Per nosaltres i per la ciutat”. I és que portar Les Misérables a l’escenari del Monumental, amb gairebé 200 persones implicades –40 músics, 120 cantaires i 18 solistes entre principals i secundaris–, és molt més que un concert: és una festa de la música, de la passió i de la comunitat.
No és casual que s’hagi escollit aquest musical per una data tan especial. L’orquestra va debutar oficialment el 26 de juliol del 2015, durant el concert inaugural de Les Santes, i una de les peces interpretades llavors, en col·laboració amb el Cor Madrigalista, va ser un medley de Les Misérables. “És com tancar un cercle, tornar als orígens però a un altre nivell”, diu Dubé.Després de l’èxit del 2023 amb West Side Story, el format musical escènic va quedar marcat com una aposta segura. “Ens agrada. El públic hi respon i musicalment ens permet combinar qualitat i espectacle”, afirma. Amb Les Misérables, però, s’ha anat un pas més enllà: la versió original de Broadway, íntegrament en anglès, dues hores de música sense interrupció, i una posada en escena que transformarà el teatre en un París de 1850, amb vestuari i ambientació originals.

Una orquestra que ha crescut, però manté l’ànima
“L’essència és la mateixa: les ganes, la il·lusió per trobar-nos cada setmana i afrontar reptes”. Així resumeix Dubé l’evolució de l’orquestra des del 2015 fins avui. D’aquell primer grup, en queden només dos o tres músics, però la flama continua viva. En aquests deu anys, han passat per moments de tot: vents a favor, temporades difícils, la pandèmia, canvis de músics… però sempre amb la mateixa convicció: que Mataró mereix tenir una orquestra.
I no qualsevol orquestra. “Som un cas molt particular. Una orquestra semiprofessional, on ningú paga quota, que no depèn de cap institució. No som ni amateurs ni professionals. Som un bolet que s’ha fet gran pel convenciment, la feina i les ganes de fer-ho bé.”

El secret del projecte
Quan se li pregunta quin és el secret, Dubé no dubta: l’equilibri. “En la música simfònica no hi ha gaire repertori fàcil. Si vols tocar Beethoven o Txaikovski, t’has d’exigir. Però també busquem repertori que motivi, i molt especialment, l’aspecte social.” L’Orquestra de Mataró és molt més que un conjunt de músics. És un grup humà cohesionat, on el bon ambient i la confiança són fonamentals. “No volem toxicitats. Volem música, amistat, complicitat. Això és el que atrau la gent.” I això explica per què, tot i tenir la seu a Mataró, la majoria de músics venen de fora: Vallès, Castelldefels, Barcelona... “La gent ve pel boca-orella. Perquè aquí es fan coses amb exigència però també amb cor.”
Assagen cada divendres a l’Escola Pia Santa Anna, i regularment fan proves d’accés per incorporar nous músics. “Tenim perfils molt variats. Alguns tenen estudis professionals, d’altres treballen d’una altra cosa però no volen perdre l’instrument. És bonic veure com s’ajuden i aprenen entre ells.” Cada any fan un cap de setmana d’stage intensiu per treballar repertori i consolidar el grup. “A part de fer música, fem equip. I això es nota molt.”

El repte dels Misérables
Muntar Les Misérables ha estat una tasca titànica. “Hi ha 29 números musicals. És molt dens, molt bonic i molt exigent. Hem treballat amb molta antelació, per separat: orquestra, cor, solistes... Ara estem en la recta final.”
Les funcions seran molt més que un concert. “Serà un espectacle en majúscules. L’orquestra, en gala, serà el cor del París de Víctor Hugo. El públic no només escoltarà, viurà l’experiència.” Hi haurà programa de mà, contextualització, i una direcció escènica cuidada fins al detall. Ja s'esperaven una resposta del públic amb entusiasme però fins i tot així que el mateix dia que sortien a la venda s'exhaurissin les dues sessions no va deixar de sorprendre l'Orquestra. Clàudia Dubé anticipa que buscaran la manera d'oferir més bolos i de mirar de rodar, ni que sigui adaptat, l'espectacle.

Una mirada al futur
Després d’aquest gran esforç, l’orquestra es prendrà una pausa relativa. “Després d’un musical tan gran, necessitem una mica de tranquil·litat. Però la mirada és sempre endavant. “Hi ha molta feina a fer. Ens agradaria col·laborar amb més corals, arribar a més públic, sortir més... Però també consolidar allò que ja tenim.” La Clàudia ho té clar: “Mataró ha de tenir orquestra. I mentre hi hagi aquesta passió, la tindrà.”
Amb Les Misérables, l’Orquestra de Mataró no només celebra deu anys: demostra que la música, quan es fa amb amor i esforç, pot convertir-se en una veritable festa col·lectiva. I que, com diu una de les cançons del musical, “even the darkest night will end and the sun will rise”.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris