L'artista mataroní Ricard Jordà ha mort aquest dimecres, dia 19 de novembre, a l'edat de 82 anys. Considerat un dels creadors més significatius que ha donat la ciutat en el darrer mig segle, Jordà deixa enrere una trajectòria de més de sis dècades marcada per l’inconformisme, la radicalitat expressiva i un llenguatge visual absolutament personal. La seva obra, sempre crítica i compromesa, ja forma part del cànon de la creació artística catalana contemporània.
El segon de 12 germans, fill d'una família humil, autodidacta i dotat d’una intuïció plàstica extraordinària, Jordà va exposar per primera vegada amb només 18 anys, el 1961, al Museu de Mataró. Aquella mostra va ser l’inici d’un camí que el portaria a París, a Barcelona i, sobretot, al Brasil, on va assolir la seva major projecció internacional. Durant dècades, va presentar obra en galeries de Barcelona, Girona i diverses ciutats brasileres, consolidant un estil propi caracteritzat per la força matèrica, la intensitat cromàtica i l’ús de l’assemblatge com a eina de denúncia i expressió.

Ricard Jordà al seu estudi
La seva pintura —densa, sovint claustrofòbica— integrava objectes, iconografies recurrents i un univers simbòlic que parlava de les desigualtats, les contradiccions i les violències quotidianes. “Fa 30 anys pintava bé, però no tenia la mala llet que tinc ara”, afirmava, ressaltant una evolució cap a una actitud cada vegada més visceral, radical i contundent. Més endavant, quan la tela ja li resultava “massa tècnica, massa previsible”, va iniciar una etapa centrada en estructures, muntatges i peces volumètriques que buscaven interpel·lar directament l’espectador: “L’objectiu és que, agradi o no, el receptor no quedi indiferent”.
La seva obra forma part de col·leccions institucionals i privades, entre elles la col·lecció Bassat, que destaca el seu estil incisiu, carregat de símbols i d’una intencionalitat crítica inconfusible.

Una obra de Ricard Jordà
Un homenatge de ciutat en vida
Fa només unes setmanes, aquesta mateixa tardor, Mataró va retre a Jordà un dels homenatges més potents i sentits que la ciutat ha dedicat mai a un artista local. Coincidint amb els seus 80 anys de vida i 50 de trajectòria, familiars i amics, amb el suport de Cultura Mataró, la Nau Gaudí i La Destil·leria, van organitzar una gran exposició antològica que va convertir el carrer de Sant Joan en un autèntic museu a l’aire lliure.
Durant un cap de setmana sencer, les seves obres van sortir al carrer en un recorregut inspirat en les històriques exposicions de Sant Pere Més Alt, convertint l’espai públic en una experiència artística viva. Els visitants també van poder accedir al seu estudi —que ell mateix descrivia com “submergir-se dins d’un gran quadre”— i contemplar peces a la Nau Gaudí i a La Destil·leria, en una immersió completa en el seu univers creatiu.

Obra de Jordà exposada al carrer Sant Joan aquesta tardor. Foto: Ajuntament
L’homenatge va incloure activitats d’art, música i poesia, reforçant la dimensió comunitària d’un artista que sempre havia volgut que l’art es barregés amb la vida quotidiana. Jordà, que havia passat la vida dibuixant, pintant i experimentant amb formats diversos, va rebre així un reconeixement excepcional, afortunadament encara en vida, que celebrava no només la seva obra sinó també una existència sencera dedicada a la creació.
Al llarg de la seva trajectòria i de les seves obres úniques i intransferibles, identificables com a obra seva a la primera llambregada, Jordà trajectòria que ha reflectit la història recent de Mataró i del país, les seves tensions socials i culturals, i les lluites que Jordà observava amb ull crític i sensibilitat extrema. La seva capacitat per capturar l’esperit del seu temps i transformar-lo en denúncia estètica formen part de l'enorme llegat que deixa com a artista.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta



Comentaris