Els nous trens de dos pisos als tallers de Mataró
Els nous trens de dos pisos als tallers de Mataró

Els nous trens de Rodalies es poden veure a Mataró: amb vagons de dos pisos... i plens de grafitis

Els combois, en període de proves nocturnes a la R1, entraran en funcionament l'any 2026. Destaquen per combinar vagons d'un i de dos pisos, i per haver estat vandalitzats des del primer dia pels grafiters

Les instal·lacions ferroviàries de Mataró són el banc de proves dels nous trens que circularan per les línies de Rodalies de Catalunya a partir de l'any vinent. A la sortida de l'estació de la capital del Maresme, als tallers que hi té Renfe, s'hi poden veure unitats dels combois fabricats per Alsom que s'estrenaran en algun moment del 2026. La seva principal característica és que combinen vagons d'un i de dos pisos. I un detall negatiu i sorprenent: alguns d'aquests vagons ja estan vandalitzats per grafiters, des de gairebé el primer dia.

Va ser al mes de febrer quan es van començar a veure per Mataró les primeres unitats d'aquest nou model, la sèrie 452. Des de llavors, s'estan fent proves durant les nits per la línia R1, que connecta el Maresme amb Barcelona. I durant el dia, dormen als tallers que hi ha al sector d'Iveco-Pegaso. L'objectiu d'aquestes proves, que comporten temps i esforços per garantir la total seguretat en la circulació, és completar l'homologació dels combois que han sortit de la fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda. Frens, tracció, compatibilitat amb les instal·lacions i un llarg etcètera que requereixen nombroses comprovacions. 

Tren dos pisos

Imatge d'un dels nous combois que començaran a circular l'any 2026

El fet de combinar vagons d'un i de dos pisos permet augmentar la capacitat dels trens prop d'un 20% respecte als actuals. A banda, la sèrie 152 incorpora més portes d'entrada i de sortida i, per la seva configuració, també posa més facilitat que els combois vigents a les persones amb mobilitat reduïda. També prometen tenir més llum natural i oferir més espai per a bicicletes, entre d'altres. 

Els nous trens, víctimes dels grafiters

Quelcom que destaca a la vista dels passatgers de Rodalies que es troben amb els nous trens als tallers mataronins és que, aquests, tenen vagons plens de grafitis. Quelcom que es va produir pràcticament la primera nit que es van estacionar els nous models als hangars de la ciutat, segons va informar La Vanguardia. Quatre mesos més tard, els trens segueixen pintats de dalt a baix. Un problema de vandalisme que es produeix a les instal·lacions mataronines i arreu del país.

Innerior dels nous trens

Interior dels nous trens

De fet, a finals del mes de maig la Policia Nacional va detenir 29 persones arreu de l'Estat, dues d'elles a Barcelona, per haver fet 287 pintades a trens i haver comès presumptament 319 delictes: 187 delictes de danys i 32 de desordres públics. Els investigats es caracteritzen pel seu alt grau de professionalització, ja que estudien minuciosament els horaris i freqüència dels trens i la distància de frenada un cop accionat el fre d'emergència, i compten amb tot tipus d'eines, utensilis i claus mestres.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris (6)