L'anunci recent, d'aquest mes de juliol, de l’Ajuntament de Mataró i la Generalitat sobre la reordenació de les línies d’autobús 865 (Mataró – UAB) i N80 (bus nocturn Mataró – Barcelona) ha reobert el debat sobre el futur del transport públic a la capital del Maresme. Les mesures preveuen que ambdues línies deixin de passar per la plaça de les Tereses, un dels nodes històrics de la mobilitat interurbana de la ciutat, i es traslladin a parades més perifèriques com la Ronda de Joan Prim. Davant d’aquesta decisió, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), entitat de referència a nivell català, ha fet públic un comunicat crític on expressa la seva preocupació per l’impacte negatiu que pot tenir aquest canvi en la usabilitat i connectivitat del transport públic a la ciutat.
“La plaça de les Tereses és un node central del sistema de transport públic urbà i interurbà de Mataró, amb un alt valor de centralitat i accessibilitat per a la ciutadania mataronina i d’altres municipis del Maresme”, afirmen des de la PTP. Segons l’entitat, traslladar les parades del 865 i l’N80 a la Ronda de Joan Prim suposarà una pèrdua d’accessibilitat i empitjorarà la intermodalitat per als usuaris habituals d’aquests serveis, especialment estudiants i treballadors que es desplacen diàriament a la Universitat Autònoma de Barcelona o a la capital catalana. “Els usuaris hauran de desplaçar-se a peu uns 10 minuts més de mitjana per accedir-hi, perdent la connexió directa amb el centre neuràlgic de la ciutat i allunyant-se encara més de l’estació de Rodalies", consideren. Aquest canvi, segons la PTP, pot fomentar l’abandonament progressiu del transport públic i el retorn al vehicle privat, contradient els objectius de pacificació urbana i sostenibilitat que promouen les institucions.

Propostes concretes per una mobilitat més funcional
Lluny de limitar-se a la crítica, la PTP proposa una reordenació global i planificada dels serveis interurbans, amb criteris de funcionalitat, equitat territorial i eficiència. Una de les propostes centrals és allargar la línia 865 fins a l’estació de Rodalies de Mataró, per enfortir l’enllaç entre l’Alt Maresme, el Vallès i la xarxa ferroviària. “El 865 ha d’allargar-se fins a l’estació de Rodalies per garantir una intermodalitat potent entre Mataró i la resta del Maresme i el Vallès.”
3️⃣ Proposem portar la 865 fins a l’estació i crear una nova e11.3 que reforci la connexió directa dels barris amb Barcelona que actualment no en disposen.
— PTP ~ Associació Promoció del Transport Públic (@transportpublic) August 5, 2025
4️⃣ El canvi de recorregut hauria d’anar acompanyat d’una reordenació intel·ligent de les línies e11.1, e11.2 i C30. pic.twitter.com/cRDGYgRe2l
També suggereixen la creació d’una nova línia exprés, e11.3, que connecti barris com Rocafonda, Vista Alegre i El Palau amb Barcelona de forma directa i ràpida, millorant l’equitat territorial i reduint l’excés de dependència del centre.

El cas de la línia nocturna N80
Pel que fa a la línia N80, la PTP reclama que es mantingui l’actual recorregut, que inclou l’estació, el Centre, la Via Europa i l’Hospital, amb parades concorregudes, accessibles i segures. “Trobem que és un error eliminar una de les parades clau de la línia, la de la plaça de les Tereses, per substituir-la per la Ronda de Joan Prim, una ubicació allunyada del centre i poc concorreguda", argumenten. La defensa de la centralitat del transport públic a Mataró també inclou el servei urbà, que la PTP considera essencial per connectar barris amb el centre, especialment per a col·lectius vulnerables com persones grans o sense vehicle propi.
Des de la PTP asseguren que estan a favor de la pacificació urbana, però critiquen la visió parcial que culpabilitza els autobusos però manté el protagonisme del vehicle privat. Per això, proposen mesures addicionals com limitar l’accés de cotxes privats a la plaça de les Tereses i eliminar descomptes per aparcar-hi, destinant els recursos a millorar l’entorn i la xarxa de busos. “No podem perpetuar el fals relat que els busos generen molèsties mentre el vehicle privat no en provoca.”
Finalment, la PTP fa una crida a l’Ajuntament de Mataró, al Departament de Territori i als operadors de transport perquè treballin conjuntament amb entitats del territori per redissenyar el mapa de busos amb visió de futur i consens. “La transició cap a una ciutat més saludable i sostenible només és possible si es reforça —i no s’afebleix— el transport públic", asseguren. Amb aquestes paraules, la PTP posa sobre la taula un debat que, lluny de tancar-se, podria marcar el futur del model de mobilitat a Mataró.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris (15)