L’Ajuntament de Mataró ha reactivat aquest mes de juliol el servei dels agents cívics nocturns, coneguts popularment com a serenos, amb l’objectiu de reforçar la convivència i el civisme a la ciutat durant les nits d’estiu. L’equip, integrat per 11 professionals amb perfil d’integradors socials, patrullaran els carrers de dimecres a diumenge, de 19.00 h a 2.20 h, fins al 15 d’octubre.
El servei, que arriba a la seva quarta edició, va ser presentat la setmana passada per l’alcalde, David Bote, i la regidora del programa Mataró Segura, Núria Moreno, que han donat la benvinguda als serenos i han destacat la seva tasca com a “figura de reforç” per millorar la convivència a l’espai públic.
Rutes nocturnes i funcions concretes
Els serenos no tenen funcions de seguretat pròpiament dites, sinó que actuen com a agents preventius i d’enllaç amb els serveis municipals. Entre les seves tasques destaquen:
-
Detectar situacions d’incivisme i conflictes a l’espai públic que puguin alterar la convivència.
-
Comunicar incidències com incompliments d’horaris d’establiments o problemes de manteniment urbà.
-
Sensibilitzar la ciutadania amb missatges de civisme i respecte.
-
Tancar i obrir espais públics segons les necessitats del servei.

Benvinguda als Serenos per part de l'Ajuntament
Les rutes i espais d’actuació s’han definit conjuntament amb la Policia Local, en funció de les incidències detectades en anys anteriors. Com a novetat, enguany s’incorpora la figura del tècnic/a de suport, que farà d’enllaç entre els coordinadors i els agents per reforçar la seva intervenció. També s’han actualitzat els protocols d’actuació i els indicadors per millorar la resposta a les incidències.
Més de 2.000 intervencions l’estiu passat
Durant la temporada de 2024, els serenos van realitzar 2.200 actuacions a l’espai públic. D’aquestes, 1.950 van ser incidències detectades directament, sobretot relacionades amb residus (1.187 casos), manteniment de la via pública (147) i benestar social (88). A més, van recollir 187 queixes i demandes veïnals, la majoria per problemes de manteniment urbà, sorolls, molèsties i sensació d’inseguretat.
El servei forma part dels Plans Locals d’Ocupació 2025, finançats per la Diputació de Barcelona, que han permès contractar 23 persones per a tasques d’interès públic i social.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris