Fa una dècada, l’agost era sinònim de persianes abaixades, carrers mig deserts i poca activitat més enllà de la ressaca de Les Santes. Mataró entrava en una mena d’hibernació estival que contrastava amb la vitalitat d’altres poblacions costaneres. Però això ha canviat de forma notable en els últims anys. L’afluència creixent de visitants —sobretot turisme familiar, amb predomini del sud de França, però darrerament també d’orígens tan diversos com els Estats Units, el Japó o Nova Zelanda— ha transformat el paisatge comercial i cultural del mes d’agost.

Una ciutat que ja no tanca per vacances
La presentació, aquesta setmana, de l'oferta estival de Mataró va servir als presents per reflexionar sobre aquest canvi del mes d'agost. Segons David Bote, alcalde de Mataró, la ciutat “s’ha anat adaptant” a aquesta nova realitat: “Tinc la sensació que això ha anat canviant. El teixit comercial i de restauració ha fet un canvi de mirada. Abans l’agost era sinònim de vacances i tancament, ara és un mes bo. La restauració, per exemple, ja fa vacances en altres moments de l’any perquè sap que a l’agost hi ha molta activitat”.
Aquest canvi de tendència és també constatat pel teixit econòmic local. Des de Negoci Empresa Mataró (NEM), entitat que agrupa comerciants i restauradors de la ciutat, asseguren que “fa uns anys l’agost era el pitjor mes de facturació; ara, en canvi, és un dels millors, especialment per a la restauració”. Això es reflecteix en la disminució de botigues tancades per vacances i en una ocupació gairebé plena als establiments turístics de la ciutat.

Casa Parera, restaurant de Mataró: per al sector, l'agost és clau
Turisme familiar i diversificat, sense massificació
L’aposta de Mataró no és la del turisme de masses ni la disbauxa. El seu perfil s’ha mantingut com a ciutat de turisme tranquil, familiar i amb una oferta cultural variada, molt ben valorada pels qui hi pernocten. Fonts municipals destaquen un creixement sostingut any rere any, amb una progressiva diversificació del perfil del visitant: “Predomina el turisme de proximitat i estatal, però cada cop més s’hi afegeixen visitants internacionals, especialment francesos, però també d'altres països europeus, americans i asiàtics”, asseguren.
Aquesta evolució ha convertit Mataró en un complement atractiu a Barcelona, amb més tranquil·litat, preus competitius i propostes adreçades a tots els públics. El percentatge d’ocupació durant l’agost arriba gairebé al 100%, fet que contrasta amb la imatge de ciutat buida que s’arrossegava fins fa poc. També s’ha notat un canvi en la dinàmica policial, ja que ara la comissaria de la ciutat rep reforços d’altres destinacions per afrontar la temporada d’estiu, i no al revés com passava abans.

L'Hotel Atenea de Mataró
Activitats per a tothom i comerços que no tanquen
La ciutat manté una agenda cultural i lúdica activa durant tot l’estiu, amb iniciatives com el Festival Nosaltres o el Posidònia fest, el programa Diverestiu o les habituals visites guiades i rutes turístiques. Aquesta programació estable ha ajudat a fidelitzar el turisme estival, que busca alternatives més relaxades a la saturació d’altres punts del litoral català.

Pel que fa als allotjaments, la vintena d’apartaments turístics legals registrats permet absorbir part de la demanda sense caure en una massificació. Des de l’Ajuntament, s’ha optat per no ampliar per ara les llicències, a l’espera de veure com evoluciona el mercat.
Finalment, un altre indicador positiu és el baix percentatge de locals comercials buits en comparació amb municipis similars, un senyal de dinamisme i rotació comercial: “Hi ha modes, canvis i rotació, però el centre de Mataró manté la seva vitalitat i atractiu comercial”, conclouen des de NEM.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris