La situació del comerç local a Mataró és complexa, segons Anna de Quirós, presidenta de NEM (Negoci Empresa Mataró), que fa balanç dels reptes actuals del sector. Una de les reivindicacions històriques és l’aparcament, “sempre una de les principals queixes dels nostres associats”. Segons explica, l’accés al centre i la manca d’aparcament gratuït han estat obstacles constants per als compradors, especialment els que venen dels barris perifèrics i d’altres municipis del Maresme.
L'aparcament gratuït és la principal aposta del comerç urbà d'enguany
Aquesta problemàtica ha motivat la nova mesura impulsada per NEM amb el suport de l’Ajuntament, que ofereix aparcament gratuït als pàrquings municipals. “Feia gairebé un any que treballàvem en aquesta solució, perquè sabíem que calia facilitar l’accés al centre. La campanya de Nadal és la més important per als comerços i restaurants, i aquesta mesura reforça molt la nostra proposta”, afirma Quirós. Segons la presidenta, la campanya “té un gran potencial”, no només per atraure compradors, sinó també per revitalitzar el comerç local davant la competència d’altres sectors. Recorda que “l’accessibilitat és clau per atraure clients, especialment en èpoques com Nadal”.

Aparcament de la Plaça de les Tereses. Foto: R.Gallofré
Però els reptes del comerç de proximitat van més enllà. La transformació dels hàbits de consum i la pressió de l’e-commerce també afecten els establiments tradicionals. “Les noves generacions tenen altres prioritats. Molts joves no volen obrir botigues durant hores i hores, i això té un impacte clar”, assenyala. Un dels principals problemes és la manca de relleu generacional, un fenomen que, diu, “és un reflex d’una tendència social més àmplia”.
Quirós reconeix que els comerciants han d’adaptar-se als canvis, tot mantenint els seus punts forts. “A vegades anem a remolc de les grans superfícies o de l’online, però el comerç de proximitat té un gran valor: la qualitat del producte i la proximitat amb el client”. Per això, NEM ha organitzat tallers tècnics i pràctics per ajudar els associats a afrontar campanyes com Nadal i el Black Friday.
També lamenta el tancament de botigues emblemàtiques a Mataró. “Ens sap greu veure com referents comercials tanquen. No és només la competència: moltes botigues familiars no tenen relleu generacional. Els fills no volen seguir amb el negoci, i això ens obliga a una reflexió profunda sobre com adaptar-nos”.

El carrer de Barcelona de Mataró. Foto: R. Gallofré
"El comerç de proximitat continua sent essencial per a l'economia local"
Quirós defensa que el comerç de proximitat continua sent essencial per a l’economia local i aposta per la cooperació entre empresaris. “Com més units siguem, més força tindrem per atraure visitants i defensar els interessos del sector davant l’administració”. En aquest sentit, destaca el paper de NEM, que de cara a aquest Nadal torna a preparar una campanya on el Galet serà el símbol protagonista i que preveu omplir el casc antic i els carrers comercials de Mataró d’activitats culturals i festives. “El nostre objectiu, que hi hagi tanta vida i gent al carrer com sigui possible, i que els nostres associats se’n beneficiïn”, afirma.
Finalment, reivindica el valor del comerç local: “Mataró té una gran oferta comercial, tant al centre com fora de l’eix principal. Hem d’aprofitar els nostres punts forts: qualitat, proximitat i atenció personalitzada. Això és el que ens ha de diferenciar de les grans superfícies i de la competència online”.
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris (1)