La nova cafeteria i forn de pa 365 de La Riera de Mataró. Foto: V. B.
La nova cafeteria i forn de pa 365 de La Riera de Mataró. Foto: V. B.

Tres locals de la mateixa cadena de fleques amb cafeteria en 300 metres al centre de Mataró

365 Obrador inaugura a La Riera el seu tercer establiment al casc antic de la ciutat, una mostra de l'èxit d'aquesta cadena però també de l'homogeneïtzació del sector

promocional gener 25
 

Aquest dimarts 25 de novembre, la cadena 365 Obrador ha inaugurat un nou establiment a La Riera de Mataró, just al costat de l’edifici de l’Ajuntament. Ho fa en un local i ubicació emblemàtics de la ciutat, a la cantonada amb el carrer de Palau, que en el seu moment havia estat en mans de Caixa Laietana.

Diversos empleats de la cadena han abordat aquests dies els vianants oferint-los una promoció de cafè i barra de pa gratuïta coincidint amb la inauguració. És la mateixa estratègia que l'empresa va dur a terme fa uns mesos quan va obrir un establiment a la plaça de les Tereses. El del costat de l'Ajuntament serà ja el tercer 365 a la ciutat, en un radi d'uns 300 metres, un fet insòlit que evidencia l’acceleració del model de franquícies de restauració i que encén el debat sobre l’impacte al comerç de proximitat.

Tres punts de 365 en un espai mínim

El nou local s’afegeix al 365 ja existent a la mateixa Riera, situat tan sols uns 100 metres amunt, i al tercer establiment que la marca va obrir recentment a la plaça de les Tereses, a uns 330 metres de distància. La imatge és clara: en un recorregut de tres minuts a peu, el consumidor trobarà tres forns de pa amb cafeteria idèntics, amb la mateixa oferta de pa, brioixeria, cafè i degustació. Tots tres en ubicacions estratègiques que garanteixen el flux constant de vianants pel seu davant.

14f2092b faa6 4fb9 ad2b c1cbe84d5367~1

L'establiment de la cadena a la plaça de les Tereses. Foto: V. B. 

Des de 365 Obrador expliquen que aquesta nova obertura no implicarà el tancament de cap dels altres dos locals; al contrari, afirmen que respon precisament a aquests fluxos de pas diferenciats a La Riera, que consideren “prou amplis i complementaris com per sostenir un nou establiment”.

Fonts de l'empresa defensen que el seu model aposta per l’activitat de vianants i el comerç de proximitat, i que aquesta concentració “s’emmarca en una aposta per un entorn comercial viu i sostenible”. Una definició que asseguren que s'ajusta a la situació actual del casc antic de Mataró, malgrat la preocupació que ha generat en els darrers mesos el tancament de botigues emblemàtiques a la zona. 

Un model d’èxit en expansió

365 Obrador va néixer l’any 1999 de la mà d’Emilia Castro i Juan Antonio Tena, que van convertir un antic graner de la Zona Franca en una fleca de barri. El projecte ha crescut des de llavors de forma espectacular, trascendint aquell barri obrer de Barcelona fins a superar els 200 establiments a Catalunya. En els darrers anys, la cadena ha adoptat una estratègia d’expansió intensa, reforçada pel model de franquícia i per una producció centralitzada que redueix costos. La marca ha anunciat que preveu desenes d’obertures anuals i una entrada progressiva a altres territoris de l’Estat.

Fonts de l’empresa expliquen que creixen “des de Barcelona i com una taca d’oli” i que aquest procés encara “té recorregut”. També subratllen que, malgrat sovint se’ls identifiqui com una gran cadena, “som una empresa familiar, sense capital risc i gestionada al 100% pels seus fundadors”. Afirmen que la seva “empremta familiar” els porta a “conviure amb veïns i comerços de proximitat i crear sempre ocupació local”.

938ac0aa efd9 4c3b 9c6d 67c843005582~1

El 365 de la Riera a 100 metres del nou establiment de la cadena

L’impacte al comerç local

A ningú se li escapa que la concentració de cadenes pot tenir efectes col·laterals sobre el comerç de proximitat, especialment a zones cèntriques de ciutats com Mataró. La competència directa és evident: cafeteries independents, forns artesans i negocis tradicionals poden veure reduït el seu marge de maniobra davant una cadena capaç d’oferir preus competitius, horaris d'obertura molt amplis (com diu el seu nom, cada dia de l'any) i una marca reconeguda.

Davant d’aquest debat, la companyia afirma que “el nostre model no només conviu, sinó que dóna suport al comerç de proximitat”, i que “el mix entre bon comerç local i un lloc on comprar un pa o un cafè ajuda a mantenir vida comercial”. “Som pa, cafè i bocata: convivim i contribuïm a fer barri”, sostenen.

88526583 fdb3 413b 9543 1f15922336c5~1 (2)

Interior del nou establiment, aquest dimarts. Foto: V. B. 

L’empresa també posa l’accent en l’ocupació: cada botiga genera entre sis i set llocs de treball, que qualifiquen de “creació neta”. Pel que fa al model de franquícia, que combinen amb els locals promoguts directament per la pròpia empresa, fonts de 365 Obrador matisen que que  “no hi ha diferències entre una botiga pròpia i una franquiciada: les obres, la selecció de personal i la gestió són exactament les mateixes”. Afirmen que els seus franquiciats “fa molts anys que són amb nosaltres” i que “no és el nostre model donar franquícies a qui passi; són part de la nostra família”.

Preocupació entre el sector artesà

Forners i pastissers artesans alerten des de fa temps del creixement exponencial d’aquestes cadenes, tant la pròpia 365 com altres noms com Vivari o Levaduramadre, que també han obert portes recentment a Mataró (al carrer Biada i a La Riera mateix, respectivament). El sector ha expressat recentment el seu temor que la proliferació d’operadors industrials acabi erosionant l’artesania del pa i la pastisseria tradicional.

caf80cf4 8e74 4cb7 ad2f b680afff4f0f~1

Entrada al nou establiment. Foto: V. B.

Des de 365, però, defensen la qualitat artesanal del seu producte:  “fabriquem nosaltres mateixos el producte, amb massa mare i fermentacions llargues”, i que la seva aposta és “oferir producte de qualitat”.

Mentrestant, la inauguració d'aquest dimarts certifica una realitat visible: 365 ha aterrat amb força al cor de la ciutat i ha convertit La Riera i el casc antic en un exemple paradigmàtic de com avança el model de cadenes i franquícies en el sector de l'hostaleria, les cafeteries i els forns de pa en els centres urbans.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris (7)