Turó de Cerdanyola. Foto: R.Gallofré
Turó de Cerdanyola. Foto: R.Gallofré

La Generalitat denega el projecte ciclista al Turó de Cerdanyola, però els promotors el mantenen viu

Els impulsors defensen l'Escola de Ciclisme com un espai "100% ecològic" i formatiu i presenten un recurs a la decisió de la Generalitat de tombar-la per motius mediambientals. Els veïns la rebutgen per por a perdre "un pulmó verd".

El futur del projecte per crear un Bike Park amb circuits de BTT al Turó de Cerdanyola (Argentona, a tocar de Mataró) és per ara molt incert. La Comissió Territorial d'Urbanisme de l'Arc Metropolità de Barcelona (CTUARC) va acordar el passat 14 d'octubre la denegació de l'aprovació definitiva de la iniciativa, que també ha generat rebuig veïnal. Malgrat aquest revés administratiu de la Generalitat i la polèmica ciutadana, els tres promotors —Xavier C. R., Carlos M. B. i Albert P. R.— han presentat immediatament un recurs d'alçada per esgotar la via administrativa, anunciant que no retiren la proposta i que mantenen viva la seva intenció de tirar endavant l'anomenada Escola de Ciclisme d'Argentona/Mataró.

Segons la Generalitat, el projecte suposa una "afectació dels valors ambientals" del lloc

La decisió de l'òrgan urbanístic de la Generalitat suposa un fre administratiu al desenvolupament de les instal·lacions a la finca agrícola de Can Balansó. No obstant això, segons especifiquen des de la Comissió, la situació urbanística del terreny "es manté inalterada". Tal i com detalla la resolució de l'organisme, "es constata que l’actuació proposada en l’emplaçament escollit presenta incompatibilitat urbanística amb la regulació vigent dels usos, instal·lacions i actuacions permeses en la clau de protecció forestal del POUM". Davant d'això, la Comissió resol que el projecte "suposa una afectació dels valors ambientals del lloc, alterant també de forma clara els valors pels quals aquests sòls han estat inclosos dins els Espais de protecció especial pel seu interès natural i agrari".

Turó de Cerdanyola. Foto: R.Gallofré

Turó de Cerdanyola amb Mataró al fons. Foto: R.Gallofré

La defensa d'un projecte "ecològicament responsable"

Els promotors de l'empresa ALXAC 2023, S.L., per la seva banda, lamenten que "cap entitat (contrària al projecte) ni representant s'ha posat en contacte" amb ells per conèixer l'abast real de la iniciativa, que defineixen com un espai "esportiu, educatiu i sostenible". El seu argumentari es basa en defensar el valor i els beneficis que la seva Escola de Ciclisme aporta, especialment orientada a nens i joves, fomentant "el creixement personal, la disciplina i el treball en equip", a més de col·laboracions amb instituts i centres de formació per a pràctiques en graus d'esport.

Un dels principals eixos de la defensa dels promotors és la seva filosofia mediambiental, concebuda per tranquil·litzar els ànims davant la por a la degradació. Asseguren que el projecte és "100% ecològic, respectuós amb l'entorn natural", ja que "no es tala cap arbre, es mantenen les espècies autòctones i s'eliminen les invasores". A més, insisteixen que els circuits estan pensats per integrar-se "completament en el medi", sense l'ús d'asfaltat ni concret.

L'objectiu, segons assenyalen, és recuperar "un espai privat actualment en desús agrícola i millorar l'equilibri ecològic i paisatgístic de la zona", amb una mínima alteració del paisatge, limitada a aportacions puntuals de terres controlades (entre 0,5 i 1,5 metres d'alçada) i treballs de neteja de vegetació per a la prevenció d'incendis.

Terreny afectat pel projecte

Terreny afectat pel projecte

En l'àmbit social i econòmic, subratllen que les instal·lacions seran de lliure accés per a qualsevol ciutadà. La petita quota per a l'ús dels circuits amb bicicleta, afirmen, és necessària per a la sostenibilitat econòmica del projecte, però sense excloure la comunitat. A més, destaquen la dinamització econòmica que es generarà, ja que els visitants consumiran en bars, restaurants i botigues de proximitat dels barris de Cerdanyola i Argentona, una acció incentivada pel fet de no disposar de servei de bar dins de les seves instal·lacions.

Rebuig veïnal a l'ús "lucratiu" del "pulmó verd"

Aquests arguments, però, s'enfronten a la posició de les associacions de veïns de Cerdanyola i La Llàntia, que fa mesos van mostrar el seu "ferm desacord" i la seva "profunda preocupació" amb la iniciativa, sota el lema "El turó no està en venda". Els veïns temen que l'ús intensiu de la zona amb "finalitats lucratives" tingui un "impacte negatiu directe" en els barris, afectant la mobilitat i la tranquil·litat.

Les entitats subratllen que el Turó de Cerdanyola és un "pulmó verd i un espai de convivència" que s'ha de preservar com a parc natural en la seva totalitat, més enllà de la divisió administrativa. Argumenten que el projecte atempta contra el valor ecològic i social de l'entorn, que ha de seguir sent un espai lliure i accessible per al gaudi de la ciutadania.

Exemples dels tipus de circuits que hi haurà al Bike Park

Exemples dels tipus de circuits que es proposen per al Bike Park

El projecte: pistes de BTT i Biketrial a Can Balansó

El projecte, situat a l'antiga finca de Can Balansó, prop de la C-32, preveia un espai tancat amb diverses instal·lacions per a la pràctica formativa i recreativa, incloent-hi:

  • Una Zona infantil de 50x25 metres per a infants a partir de 5 anys.

  • Un Pump Track de 52x12 metres, circuit d'inèrcia amb corbes, peralts i ondulacions (dubies) de fins a 1,5 metres.

  • Línies de dirt amb 6 o 7 salts i 3 peralts construïts amb terres compactades.

  • 8 senders o camins de diferents nivells de dificultat, aprofitant l'orografia existent i amb un sentit únic de circulació.

Tot plegat, dissenyat amb l'objectiu de ser una activitat lúdica, esportiva i familiar. Amb el recurs d'alçada ja presentat, el projecte continua la seva batalla administrativa per aconseguir el vistiplau definitiu per poder-se instal·lar al Turó de Cerdanyola.

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris