El Tren Orbital i la seva sorprenent relació amb el Corte Inglés de Mataró
El Tren Orbital i la seva sorprenent relació amb el Corte Inglés de Mataró

La sorprenent relació entre el Tren Orbital i el fallit Corte Inglés de Mataró

Una maniobra de pressió dels pagesos per evitar el pas del tren per les Cinc Sènies va acabar sent clau per tombar judicialment el projecte del centre comercial

Ara que la Línia Orbital Ferroviària torna a estar d'actualitat, arran del "rescat" del projecte per part de la Generalitat, és bo recordar que si bé aquest tren mai ha arribat a passar per Mataró ni per enlloc, sí que ha deixat un rastre important a la ciutat. Encara que força inusual. Poca gent recorda, segurament, que aquesta gran infraestructura ferroviària, que fins no ha estat res més que un somni sobre paper, va ser clau per acabar de dinamitar un dels elements més polèmics de la història recent de la capital del Maresme: El Corte Inglés

Els pagesos no volien que el tren passés pels seus camps

Quan es parla del fracàs del projecte del centre comercial, sovint s’apunten responsabilitats polítiques, urbanístiques o econòmiques. El que és menys conegut és que un dels cops de gràcia contra l'equipament no es va gestar a cap despatx d’urbanisme, sinó als camps de les Cinc Sènies. Allà on, a mitjan dècada passada, un col·lectiu de pagesos va saber jugar les seves cartes per pressionar l’Ajuntament. I ho va fer per oposar-se al pas utilitzant el projecte del Tren Orbital, que ja llavors, tot i existir com a planejament, ja semblava que mai es faria realitat.

Aquest traçat ferroviari, dissenyat per connectar Mataró amb les ciutats de la segona corona metropolitana sense passar per Barcelona, ha estat durant més de dues dècades una promesa ajornada. Ara, però, ha tornat a guanyar pes institucional arran del pacte entre el govern de la Generalitat —liderat pel PSC— i els Comuns, que han acordat reprendre l’estudi de viabilitat del projecte. Una recuperació simbòlica, però que torna a posar la línia orbital en l’agenda política catalana i, amb ella, també al mapa mataroní.

Tren orbital

Tren Orbital per Mataró, amb afectacions a les Cinc Sènies

El pas del Tren Orbital per les Cinc Sènies

I és que el traçat previst per al Tren Orbital inclou un pas soterrat per Mataró, amb fins a quatre noves estacions i una gran afectació al territori agrícola de les Cinc Sènies, un cop deixava la ciutat i es dirigia cap al nord del Maresme. Aquest va ser precisament el cavall de batalla de l’Assemblea Pagesa l’any 2015, quan van presentar un recurs contra una modificació urbanística al centre de Mataró —concretament, la que havia de permetre l’operació comercial d’El Corte Inglés.

Els pagesos no ho van fer perquè tinguessin, a priori, res en contra del centre comercial, sinó com a mesura de pressió per aconseguir dues reivindicacions: el rebuig al traçat del tren per les seves terres i la inclusió de més masies al catàleg municipal, cosa que els permetria desenvolupar-hi noves activitats econòmiques.

L'Ajuntament va demanar a la Generalitat un canvi en el traçat

El recurs va quedar congelat durant mesos. Quan David Bote va donar la sorpresa i va accedir a l’alcaldia el 2015, va convertir el desbloqueig del Corte Inglés en una de les seves primeres prioritats. Va negociar tant amb els directius de la cadena com amb els pagesos, intentant arribar a un pacte que els convencés per retirar el recurs. L’Ajuntament, en resposta a les demandes de l'Assemblea, fins i tot va demanar oficialment a la Generalitat una modificació del traçat ferroviari i va ampliar el Catàleg de Masies. Però l’entitat pagesa va mantenir-se ferma.

Vista de les Cinc Sénies, on els pagesos reclamen solucions. Foto: ACN

Vista de les Cinc Sénies, per on havia de passar el tren. Foto: ACN

El jutge dona la raó als pagesos

El recurs dels pagesos va provocar la sentència definitoria del TSJC

La situació es va allargar fins al 2017, quan el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va dictar sentència sobre el planejament, i ho va fer amb una contundència inèdita. El tribunal va anul·lar el Pla de Millora Urbana de 2013, en una decisió que tornava la situació urbanística a l’estat de 2007, abans del desmuntatge de la fàbrica Can Fàbregas i de les gestions per cedir el solar a El Corte Inglés. "Desarrelar un conjunt catalogat amb el màxim nivell de protecció de la seva ubicació per portar-ho, empaquetat i a trossos, a un paratge agrícola a l'espera de ser reubicat (...) es revela una excentricitat inversemblant", deia el jutge. Amb aquella frase quedava enterrat de forma definitiva el projecte comercial.

El Tren Orbital, aquell macroprojecte ferroviari que mai s’ha començat a construir i que continua sobre paper, va acabar tenint un paper primordial —encara que indirecte— en la mort d’un Corte Inglés que ja tenia els terrenys, l’interès i el compromís. Una batalla de pagesos per protegir les seves terres i frenar un traçat ferroviari que, vés a saber si algun dia existirà, va acabar sent la peça decisiva per fer caure un dels grans projectes comercials i urbanístics de la ciutat. 

Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp

  • Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
  • Entra en aquest enllaçfes clic a seguir i activa la campaneta

Comentaris (3)